Tekstiilityön työtapojen eri materiaalien käsittely lämpöä hyödyntäen
Kankaiden silitys, höyrytys, muotoonprässäys, sekä tukimateriaalien, silityskalvojen ja kangasvärien kiinnitys ovat yleisimmin tekstiilityön työtapoihin sisältyviä, lämpö- ja höyrykäsittelyyn lukeutuvia työmenetelmiä. Kaikki lämpökäsittely ei edellytä höyryn käyttöä, kostutetuista materiaaleista voi lämmön avulla irrota höyryä. Lämpöä ja osin myös kuumuutta hyödyntävien laitteiden avulla työskentely vaatii ympärilleen riittävästi tilaa, jotta työskentely on turvallista. Esimerkiksi silitysrautaa ja -lautaa käytettäessä on samanaikaisesti sekä mahduttava työskentelemään laudan äärellä että kulkemaan turvallisesti työpisteen ohi. Työskentelyalueella voi myös olla useampi kuin yksi oppilas samanaikaisesti.
Tekstiilimateriaalien silitys ja höyrytys on pääasiassa seisomatyöskentelyä joko kiinteästi kalusteisiin tai seinään kiinnitettyjen silityslautojen tai irrallisten silityslautojen äärellä. Työpisteiden lisäksi alueella käytettäville erilaisille työvälineille, lisälaitteille ja irrallisille silityslaudoille tarvitaan säilytysjärjestelmiä. Jäähtymään asetettujen laitteiden säilytys suunnitellaan siten, ettei niistä aiheudu vaaraa oppilaille eikä laitteiden johtoihin kompastuta.
Alueen suunnittelussa on huomioitava, että tekstiilityön työtapojen opetuksessa ja työskentelyssä käytetään monipuolisesti erilaisia materiaaleja. Joidenkin materiaalien, kuten polystyreenisten kankaanpainoleimasimien muotoilu ja polypropeeninyörien katkaisu, edellyttää leikkaamista lämmön avulla. Myös nahan kuviointi polttopiirtimellä tai polttokolvin leimasimilla, sekä materiaalien liimaaminen lämpöä hyödyntäen edellyttää kuumuutta hyödyntävien työvälineiden käyttöä. Näiden materiaalien käsittelyn aikana syntyy haitallisia päästöjä (käryjä ja höyryjä), jonka vuoksi työskentelyn tulee tapahtua hyvin ilmastoidussa työtilassa ja työskentelyalueella on oltava riittävä kohdepoisto. Nämä toiminnot sijoitetaan usein yleistyötilan lähellä sijaitsevaan monitoimitilaan, joka mahdollistaa lämpöä hyödyntävien laitteiden keskittämisen käsityö oppimis- ja työympäristössä selkeäksi ja turvalliseksi työskentelyn kokonaisuudeksi.
Yhteys muihin käsityön oppimis- ja työympäristön toimintoihin
Kulkuyhteys tekstiilityön työtapojen yleistyötilassa tekstiilimateriaalien lämpökäsittelyn alueelle tulee olla oppilaan käsityöprosessin kannalta sujuva. Tämän vuoksi alue sijoitetaan usein yleistyötilan yhteyteen. Osa lämpöä vaativista materiaalien käsittelyistä ja työvaiheista voidaan sijoittaa monitoimitilaan. Tällöin tulee varmistaa, että monitoimitilassa on riittävästi työskentelypisteitä eri toiminnoille ja kulkuyhteys tekstiilityön työtapojen yleistyötilasta monitoimitilaan on sujuva.
Käsityön oppimis- ja työympäristön suunnittelussa tulee yleisesti huomioida, että käsityön opetuksessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja niiden työstöön käytetään monia erilaisia laitteita ja työvälineitä. Eri materiaalien käsittelyn työpaikat suunnitellaan ja mahdollistetaan siten, että työskentely ja liikkuminen käsityön oppimis- ja työympäristössä on turvallista.
Oppimis- ja työympäristössä kulloinkin työskentelevän vastuuopettajan tulee olla tietoinen tilan tai alueen oppilasmäärästä ja tiloissa tai alueilla kulloinkin suoritettavista työvaiheista.
Esimerkkipinta-ala:
-
lämpökäsittelyn alue (TS) vuosiluokat 1–9, 6–8 m2