Koronaviruspandemian vaikutukset taiteen perusopetuksen järjestämiseen ovat olleet eri puolilla Suomea erilaisia, joten palautumiseen tarvittavat toimet voivat erota toisistaan.
Korona-aika on voinut vaikuttaa etäopetuksen lisäksi monilla muilla tavoilla taiteen perusopetuksen toteuttamiseen, toimintakulttuuriin ja oppimisympäristöihin. Paikallisesti tai joidenkin oppilaiden näkökulmasta onkin voinut syntyä hyvinvointi-, yhteisöllisyys- oppimis- tai osaamisvajeita, joita on syytä selvittää ja korjata erilaisin keinoin. Poikkeuksellisesta tilanteesta ja sen vaikutuksista on edelleen tarpeen käydä keskusteluja ja jakaa kokemuksia. Koko oppilaitosyhteisön kannalta on erityisen tärkeä vahvistaa yhteisöllisyyttä ja korjata siihen mahdollisesti syntynyttä yhteisöllisyysvajetta, koska esimerkiksi monia taiteenalan opintoihin sisältyneitä vierailuja, esityksiä, tilaisuuksia ja näyttelyitä ei ole voitu järjestää entiseen tapaan.
Korona-aika on myös nostanut esiin taiteen perusopetuksen yhteiskunnallisen merkittävyyden hyvinvoinnin tukijana. Pandemian etäopetusvaiheissa taiteen perusopetuksen merkitys merkityksellisyyden, ilon ja hyvinvoinnin tuojana kirkastui edelleen. Poikkeuksellisena aikana on ollut tärkeää turvata mahdollisimman laadukas ja tavoitteellinen taiteenalan opetus ja säännöllisen harrastamisen arki lapsille ja nuorille. Samalla on ollut tarpeen huolehtia henkilöstön ja johdon hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Taiteenalojen opetus, oppilaitosyhteisö ja säännöllinen toiminta on tarjonnut monille oppilaille tärkeitä suojaavia merkityksiä kriisien keskellä.