Coronapandemins inverkan på anordnandet av grundläggande konstundervisning har sett olika ut i olika delar av Finland, så de åtgärder som behövs för återhämtningen kan skilja sig från varandra.
Förutom distansundervisning har coronapandemin på många andra sätt kunnat påverka genomförandet av den grundläggande konstundervisningen, verksamhetskulturen och inlärningsmiljöerna. Lokalt eller ur vissa elevers synvinkel kan det uppstå brister inom välbefinnandet, gemenskap eller lärande eller kunskapsbrister som det finns skäl att utreda och korrigera på olika sätt. Det är fortfarande nödvändigt att diskutera och dela erfarenheter av den exceptionella situationen och konsekvenserna av den. Med tanke på hela läroanstaltsgemenskapen är det särskilt viktigt att stärka gemenskapen och åtgärda eventuella sociala konsekvenser eftersom till exempel många besök, föreställningar, tillställningar och utställningar som ingår i studierna inom konstbranschen inte har kunnat ordnas på samma sätt som tidigare.
Coronapandemin har också lyft fram den grundläggande konstundervisningens samhälleliga betydelse som stöd för välbefinnandet. Distansundervisningen under pandemin förtydligade betydelsen av grundläggande konstundervisning som en källa till meningsfullhet, glädje och välbefinnande. Under undantagstiden har det varit viktigt att trygga en så högklassig och målinriktad undervisning inom konstbranschen som möjligt och en vardag med regelbundna hobbyer för barn och unga. Samtidigt har det varit nödvändigt att sörja för personalens och ledningens välbefinnande och ork. Undervisningen inom konstområdena, läroanstaltsgemenskapen och den regelbundna verksamheten har viktiga skyddande betydelser i kriser för många elever.