Kokemuksia Erasmus+ -ohjelman painopisteiden toteutuksesta ja innovatiivisista käytänteistä
Selvityksessä tarkasteltiin yhteensä 71 suomalaista Erasmus+ KA2 -yhteistyöhanketta, jotka keskittyivät ympäristövastuullisuuteen, osallisuuteen ja moninaisuuteen, digitaaliseen siirtymään sekä yhteiskunnalliseen osallistumiseen, yhteisiin arvoihin ja kansalaisvaikuttamiseen. Nämä painopisteet näkyvät hankkeissa niin teemojen sisällöllisenä kehittämisenä kuin omana painopistettä noudattavana hanketoimintana.
Yhteistyöhankkeiden vaikuttavuuden edistämisen tarkastelussa käytettiin tapaustutkimusmenetelmää ja dokumenttianalyysiä, analysoiden hankkeiden suunnittelua, toteutusta, tuloksia ja vaikuttavuutta Erasmus+ hakemus- ja raportointijärjestelmän asiakirjojen avulla. Kyselytutkimuksella kerättiin lisäksi vastuuhenkilöiden kokemuksia hankkeiden vaikutuksista.
Syyskuussa 2023 järjestetyssä työpajassa hanketoimijat arvioivat ympäristövastuullisuuteen sekä osallisuuteen ja moninaisuuteen liittyvien hankkeiden vaikutuksia, jakoivat innovatiivisia käytäntöjä ja pohtivat jatkokehitysideoita.
Keväällä 2024 järjestetyssä työpajassa hanketoimijat arvioivat puolestaan digitaaliseen siirtymään sekä yhteiskunnalliseen osallistumiseen, yhteisiin arvoihin ja kansalaisvaikuttamiseen liittyvien hankkeidensa vaikutuksia, jakoivat innovatiivisia käytäntöjä ja pohtivat jatkokehitysideoita.
Tutkimuksen tulokset osoittavat hankkeiden siirtyneen tietoisuudesta kohti toimintaa ja ratkaisuja niin ympäristövastuullisuuden, osallisuuden ja moninaisuuden, digitaalisen siirtymän kuin yhteiskunnallisen osallistumisen, yhteisten arvojen ja kansalaisvaikuttamisen edistämisessä.
Toimeksiannon tavoitteet ja tarkoitus
Toimeksiannon tavoitteena ja tarkoituksena oli kartoittaa
- Erasmus+ -yhteistyöhankkeiden tavoitteet painopistealueiden edistämiseksi
- Pysyvät käytännöt
- Jatkokehitysideat ja innovaatiot
- Käytetyt menetelmät
- Mittarit tavoitteiden saavuttamiseksi
- Saavutetut kokemukset ja tulokset
- Ideoita ja inspiraatiota uusille hankkeille.
Selvitysten vaiheet
Osallisuutta ja moninaisuutta sekä ympäristövastuullisuutta koskeva Erasmus+ -yhteistyöhankeselvitys ajoittui huhti-joulukuulle 2023. Selvitykseen kuului kyselytutkimus, dokumenttianalyysi ja työpajapäivä.
Yhteiskunnallista osallistumista, yhteisiä arvoja ja kansalaisvaikuttamista sekä digitaalista muutosta koskeva Erasmus+ -yhteistyöhankeselvitys ajoittuu joulu-kesäkuulle 2023-2024. Selvitykseen kuului kyselytutkimus, dokumenttianalyysi ja työpajapäivä sekä tulosten esittely lopuksi.
Toimeksianto ja selvityksen laatiminen
Selvitykselle laadittiin toimeksianto. Tämän jälkeen valittiin selvitykseen osallistuvat hankkeet ja laadittiin aikataulu selvitystyölle. Seuraavaksi tehtiin dokumenttianalyysi, jonka jälkeen toteutettiin kyselytutkimus ja työpaja hanketoimijoille. Näiden vaiheiden jälkeen esiteltiin alustavia tuloksia. Lopuksi selvityksen tulokset dokumentoitiin ja esiteltiin.
Selvityksen tausta
Selvitys on laadittu 71:n valitun Erasmus+ -yhteistyöhankkeen kokemuksista ja tuloksista. Hankkeiden valintakriteereinä olivat seuraavat:
- painotus osallisuuteen ja moninaisuuteen, ympäristövastuullisuuteen, digitaaliseen siirtymään tai yhteiskunnalliseen osallistumiseen, yhteisiin arvoihin ja kansalaisvaikuttamiseen
- toimijat eri puolilta Suomea
- eri sektorit edustettuina
- suomalaisen toimijan koordinoima hanke
- hanke käynnistynyt vuosina 2017-2021
Hankkeiden kokemusten ja tulosten tarkastelunäkökulmat
Kuva:
Canva / Katariina Kivi
Erasmus+ -yhteistyöhankkeiden kokemusten ja tulosten tarkastelunäkökulmia olivat tavoitteet, menetelmät ja mittarit, tulokset ja kokemukset sekä pysyvät käytännöt.
Tulokset dokumenttianalyysistä ja kyselytutkimuksesta
Kuva:
Canva / Katariina Kivi
Tulokset dokumenttianalyysistä ja kyselytutkimuksesta osoittavat, että hankkeiden tuloksena ovat edistyneet
- opetuksen laatu
- jatkuva kehittäminen ja osallistaminen
- yhteistyö ja verkostoituminen
- kansainvälistyminen ja kulttuurienvälinen vuorovaikutus.
Raporteista päätulosten alta löytyy tarkempia tuloksia opetuksen laatuun, jatkuvaan kehittämiseen, osallistamiseen, yhteistyöhön ja verkostoitumiseen, kansainvälistymiseen ja kulttuurienväliseen vuorovaikutukseen liittyen. Raportit ovat ladattavissa tämän sivun alareunasta.
Erasmus+ -yhteistyöhankkeiden pysyvät konkreettiset käytännöt
Yhteistyöhankkeiden teemat valittiin yhteistyössä sidosryhmien kanssa ympäristövastuullisuutta, osallisuutta ja moninaisuutta, digitaalista siirtymää sekä yhteiskunnallista osallistumista, yhteisiä arvoja ja kansalaisvaikuttamista korostaen. Hanketoimijat kokivat toiminnan merkitykselliseksi kansainvälisen ja kulttuurien välisen vuorovaikutuksen ja yhteistyön sekä verkostojen luomisen mahdollistajana. Kansainvälisen yhteistyön merkitys korostui ja ymmärrys kulttuurisesta moninaisuudesta lisääntyi. Toisaalta kulttuurierot ja aikakäsitysten eroavuudet koettiin haasteellisina. Myös pandemia vaikutti hankkeiden toteutukseen, kuten käytännön järjestelyihin ja yhteydenpitoon. Toisaalta digitaaliset työkalut tulivat tutuiksi, ja etäyhteyksien avulla yhteistyö jatkui.
Digitaalisuus oli mukana kansainvälistymisen laajentamisessa, sillä varsinkin koronan myötä digitaaliset toimintamallit ovat vahvistuneet (esimerkiksi digitaalinen liikkuvuus).
Hanketoimija, työpajapäivä syyskuu 2023
Hankkeet rikastivat oppijoiden ja opettajien näkemyksiä ja innostivat heitä uudenlaiseen ajatteluun ja osallistumiseen. Kansainvälinen yhteistyö nähtiin merkityksellisenä mahdollisuutena vaikuttaa hankkeiden teemoihin. Hankkeet integroivat hankkeiden teemat oppilaitoksen yhteisön arkeen, toimintaan ja strategiaan, edistäen tietoisuutta ja kehittäen osallistujien valmiuksia toimia kansainvälisessä ympäristössä.
Samaa työtä tehdään samalla tavalla, vaikka tullaan tosi erilaisista taustoista ja erilaisista kouluista.
Hanketoimija, työpajapäivä syyskuu 2023
Hankkeissa kehitettiin opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista sekä luotiin uusia opetusmateriaaleja ja -menetelmiä. Hankkeiden tuloksia hyödynnettiin opetuksen ja opetussuunnitelmien kehittämisessä myös hankkeen päättymisen jälkeen. Myös yhteistyö jatkui hankkeiden päättymisen jälkeen ja hankkeiden jatkokehitysideoita luotiin.
Osallistuminen ulottui myös vanhempiin ja oppilaisiin, edistäen heidän kriittistä ajatteluaan ja sosiaalisia taitojaan. Teknologiaa hyödynnettiin kestävien ja monimuotoisten ratkaisujen luomiseksi. Pienet teot ja käytännöt jäivät elämään hankkeiden jälkeen, ja oppijoista tuli aktiivisia toimijoita. Näiden ohella hankkeiden tuloksena nähtiin myönteinen muutos asenteissa ja usko siihen, että yhdessä tekemällä saadaan aikaan merkittävää vaikuttavuutta.
Kuva:
Tussitaikurit Oy / Marker Wizards Ltd
Ympäristövastuullisuus sekä osallisuus ja moninaisuus
Hankkeiden myötä organisaatioihin syntyi muun muassa seuraavia pysyviä konkreettisia käytäntöjä:
- Osallisuus ja moninaisuus sekä ympäristövastuullisuus on integroitu toimintasuunnitelmaan.
- Osallistuneisiin organisaatioihin on luotu rakenteita, jotka edistävät osallisuutta ja moninaisuutta sekä kestävää tulevaisuutta.
- Kehitettyjä oppimateriaaleja käytetään ja kursseja toteutetaan useiden partnereiden toimesta.
- Turhaa paperinkäyttöä on pyritty vähentämään ja tapaamisia sekä palavereita on järjestetty etänä.
- Julkisten kulkuneuvojen käyttöä on lisätty liikkuvuuksissa ja kaikissa mahdollisissa tilanteissa.
- Hankepartnereiden yhteistyö on vahvistunut osaamista jakamalla ja osallisuutta lisäämällä.
- Hankkeessa mukana olleet kiinnittävät aiempaa enemmän huomiota veden kulutukseen ja puhtauteen.
- Osallisuus ja moninaisuus sekä kestävän kehityksen tavoitteet on sisällytetty koulun arkeen pysyvästi.
- Hankkeiden jälkeen on jatkettu osallisuuden ja moninaisuuden edistämistä sekä luontosuhteen parantamista.
Digitaalinen siirtymä sekä yhteiskunnallinen osallistuminen, yhteiset arvot ja kansalaisvaikuttaminen
Hankkeiden myötä organisaatioihin syntyi muun muassa seuraavia pysyviä konkreettisia käytäntöjä:
- Opetuksen laadun jatkuva parantaminen
- Uusien digitaalisten työkalujen, oppimisympäristöjen sekä pedagogisten opetus- ja valmennusmenetelmien kehittäminen ja hyödyntäminen opetuksessa
- Tulevaisuuden osaamistarpeiden tunnistaminen sekä tulevaisuus- ja ennakointiosaamisen edistäminen
- Digitaalisen siirtymän muutostarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen
- Oppimistulosten heikkenemisen tunnistaminen sekä yksilöllisempien ja joustavampien työtapojen hyödyntäminen
- Hankehallinnollisten mallien hyödyntäminen toiminnassa
- Inklusiivisen opetuksen edistäminen ja oppijoiden tarpeiden huomioiminen
- Valmiuksien ja taitojen kehittäminen osallistumisessa ja vaikuttamisessa päätöksentekoon sekä yhteiskunnallisiin prosesseihin
- Erilaisten kohderyhmien tavoittaminen ja mahdollisuuksien tarjoaminen kaikille osallistua yhteisölliseen toimintaan
- Aktiivisen kansalaisuuden, osallistumisen ja vaikuttamismahdollisuuksien edistäminen
Hankkeissa syntyneet innovaatiot
Hankkeissa syntyi muun muassa seuraavia innovaatioita:
- Hankkeiden teemoja kehitetään edelleen ottamalla asiakkaat mukaan palveluiden suunnitteluun ja muotoiluun.
- Oppilaitokset ovat tarkistaneet opetussuunnitelmiaan ja opetuksen käytännön toteutusta.
- Hankkeessa syntyneitä ideoita on sovellettu opetussuunnitelmaan.
- Hankkeen avulla on tuettu henkilöstön ammatillista kehittymistä ja vahvistettu oppilaitoksen arvopohjaa.
- Hanketyössä on kehitetty partnereiden osallisuutta yhdessä oppimalla ja yhteistyö partnereiden välillä on jatkunut hankkeen jälkeen.
- Hankkeiden päättymisen jälkeen on tiedostettu, mitä vielä on tehtävä tavoitteiden edistämiseksi ja erilaisten kohderyhmien tavoittamiseksi.
- Hankkeiden päättymisen jälkeen on otettu käyttöön uusia opetus- ja valmennusmenetelmiä.
- Oppijoiden osallistumismahdollisuuksia on lisätty.
- Uusia kehittämisideoita on syntynyt ja uusia hankkeita on luotu.
Hankkeiden innovaationa nähtiin myös mahdollisuus vaikuttaa tulevaisuuteen yhdessä tekemällä pieniä päivittäisiä tekoja ja oppimalla kokemuksellisesti. Osallistamisen kannalta keskeistä oli muun muassa konkreettisten tuotosten syntymisen seuranta ja niiden vaikutusten konkretisointi.
Tulevaisuuden haasteet ja tarpeet
Tulevaisuuden haasteina yhteistyöhankkeissa nousi esiin muun muassa monimutkaiset globaalit asiat ja yhteiskunnan odotukset. Tulevaisuuteen liittyvän osaamisen, kuten tietojen, taitojen ja asenteiden, ennakointi ja kehittäminen korostuu.
Tulevaisuuden tarpeina nähtiin muun muassa digi- ja medialukutaidon parantaminen, verkko-opetuksen ja -oppimisen kehittäminen sekä koulutusjärjestelmään tehtävät muutokset. Lisäksi tiedonhallinnan, digitaalisen osaamisen ja kansainvälisen yhteistyön koettiin olevan merkityksellistä myös tulevaisuudessa. Hanketoimijoiden mukaan tarvetta on myös aktiivisen kansalaisuuden, osallisuuden ja vertaisoppimisen edistämiselle. Oppijoiden erilaisten tarpeiden huomioimista tulee kehittää inklusiivisuuden lisäämiseksi. Erityistä tukea tarvitsevien ja heidän osallisuutensa ja kansainvälisen osallistumisensa tukeminen nähtiin tärkeäksi.
Kuva:
Tussitaikurit Oy / Marker Wizards Ltd
Taidelähtöiset ja kokemukselliset menetelmät sekä verkostot ja kumppanuudet korostuivat toivottuna lähestymistapana myös tulevaisuudessa. Yhteistyötä esimerkiksi eri alojen asiantuntijoiden, kansalaisjärjestöjen ja yritysten kanssa tulisi lisätä. Myös eri maiden osaamista ja oppimistarpeita voisi tunnistaa paremmin.
Käyttäjälähtöisyys ja palautteen kerääminen nähtiin tärkeänä myös tulevaisuudessa, samoin hyvien käytänteiden ja uusien opetus- ja valmennusmenetelmien kehittäminen edelleen. Hankkeiden tulosten hyödyntäminen laajasti opetuksen ja palveluiden kehittämisessä nähtiin tärkeänä myös jatkossa. Hanketoimijat kokivat, että tulevaisuudessa on tärkeää edelleen lisätä mahdollisuuksia yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja kansalaisvaikuttamiseen.
Erasmus+ -ohjelmalla nähdään merkitys rauhan rakentajana ja yhteiskunnallisen osallisuuden tukijana myös tulevaisuudessa.