Käsityön opetuksessa käytetään monia erilaisia materiaaleja, joita työstetään käyttäen kullekin materiaalille soveltuvia työvälineitä, koneita ja laitteita. Nämä tarvitsevat usein omat, työturvallisuuden kannalta tarkoin suunnitellut paikat käsityön oppimis- ja työympäristössä. Kun kone tai laite sijoitetaan paikoilleen, muodostuu työskentelypaikka eli työpiste.
Työpiste muodostuu usein
- koneesta tai laitteesta (esimerkiksi ompelukone, silitysrauta, kangaspuut, sorvi, laserleikkuri, vinyylileikkuri, pyörösaha, oikohöylä, painoneppien kiinnityslaite)
- kalusteista tai alustasta, johon kone tai laite kiinnitetään tai asennetaan
- koneen tai laitteen käyttöön tarkoitetuista välineistä (esimerkiksi ompelukoneen puolat, sakset, sorvaustaltat, tietokoneet, jotka ohjaavat laitteen toimintaa)
- koneen tai laitteen käyttöön liittyvistä suojavälineistä, tarpeellisesta turva-alueesta ja mahdollisesta pölyn, purun tai kaasun poistosta
- työskentelyssä tarvittavista henkilösuojaimista.
Koneella tai laitteella tapahtuvan työskentelyyn liittyvän työpisteen suunnittelun lähtökohtana on turvallinen työskentely. Turvallista työskentelyä käsityön oppimisympäristössä määrittelevät Työturvallisuuslaki (738/2002) rehtorin tai muun esimiehen ja opettajan kannalta, Laki nuorista työntekijöistä (19.11.1993/998), Valtioneuvoston asetus koneiden turvallisuudesta (12.6.2008/400) ja Valtioneuvoston asetus työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta (12.6.2008/403).
Lait ja asetukset ohjaavat turvallisen käsityön oppimis- ja työympäristön suunnittelua ja rakentamista. Oppimisympäristöön sijoitettavia koneita ja laitteita hankittaessa ja käytettäessä tulee huomioida, että niiden kestävyyden, käytettävyyden, turvallisuuden ja työstö-ominaisuuksien tulee vastata peruskoulun todellisia tarpeita.
Perusopetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisinä ja yhteiskunnan jäseninä sekä opettaa tarpeellisia tietoja ja taitoja. Perusopetus tuottaa kaikille saman jatko-opintokelpoisuuden, jolloin on hyvä huomioida, että opetuskerroilla käytettävät koneet ja laitteet ovat käytössä myös perusopetuksen jälkeen toisen asteen koulutuksessa ja myöhemmin työelämässä. Osaa perusopetuksen koneista ja laitteista oppilaat käyttävät myös vapaa-ajallaan harrastusten parissa tai omassa arjessa.
Koneilla ja laitteilla työstetään erilaisia käsityön materiaaleja, jotka asettavat niille käytön kannalta turvallisuusvaatimuksia. Opetuskertojen aikana toteutettuja käsityön design- ja valmistusprosesseja ei toteuteta leluksi (EUR-Lex - 32009L0048) luokitelluilla koneilla. Pienoiskoneilla (leluiksi luokitellut) suoritettu työ ei vastaa oikean kokoisella koneella tai laitteella suoritettua työtä ja antaa virheellisen kuvan eri materiaalien turvallisesta työstöstä.
Teollisuudessa käytettävät koneet ja laitteet soveltuvat myös perusopetuksen käyttöön. Niiden turvallisuuteen on kiinnitetty jo lainsäädännössä huomiota. Koneiden ja laitteiden hankinnassa ja niiden sijoittamisessa käsityön oppimis- ja työympäristöön tulee kuitenkin huomioida lasten ja nuorten fyysinen koko ja turvallisen työskentelyn periaatteet. Lattiaan vakautetut, massiiviset koneet ovat usein kädessä pidettäviä laitteita turvallisempia käyttää. Ammattitaitoisen käsityön opettajan tai opettajien johdolla opetellaan oikeat työasennot ja käyttöä harjoitellaan tiiviissä ohjauksessa. Tällaisten koneiden kanssa työstössä syntyvä pölyn ja lastunmuodostuminen on myös helpommin hallittavissa ja poistettavissa.
Tilasuunnittelussa työpisteen suunnittelu alkaa koneen toiminnan ja turvallisten työtapojen edellyttämällä tilantarpeen arvioinnilla. Samalla on syytä tehdä riskien ja vaarojen arviointi, sillä työnantaja vastaa aina koulun kokonaisturvallisuudesta. Kussakin oppilaan tekemässä harjoitustyössä olevat riskit ja vaarat on tunnistettava niin, että työn turvallisuus voidaan varmistaa työvaiheittain, ottaen huomioon muun muassa oppilaiden määrä käsityön oppimis- ja työympäristössä, käytettävät työmenetelmät, koneet ja laitteet, työvälineet, työaineet, työtapa sekä henkilösuojaimet ja työvaatteet.
Koneisiin ja laitteisiin liittyviä työskentelyperiaatteita
Oppilaskäytössä olevien koneiden ja laitteiden työskentelyperiaatteet ova osa oppimis- ja työympäristön riskienhallintaa. Työskentelyssä tulee ottaa huomioon, että
- työskenneltäessä koneella tai laitteella, on oppilaan molemmat kädet usein kiinni työstettävässä kappaleessa tai materiaalissa; koneen tai laitteen ympärille tarvitaan tilaa materiaaleille ja oppilaan eri työasennoille
- työstettävä kappale kiinnitetään koneeseen tai laitteeseen, jolloin oppilaan kädet ovat kiinni koneen hallintalaitteissa; kone tai laite vaatii tällöin paikan, johon se voidaan turvallisesti kiinnittää
- koneet ja laitteet, jotka on varustettu automaattisella syöttölaitteella, ovat perusopetuksen käytössä turvallisia
- oppilaan työskennellessä lämpöä ja kuumuutta hyödyntävillä laitteilla tarvitaan työskentelytilan ympärille tilaa liikkumiselle ja eri työasennoille.
Vuosiluokilla 1–6 oppilaat voivat työskennellä käsityön opetuksen koneilla ja laitteilla, joilla se oppilaan ikä huomioon ottaen on terveellistä ja turvallista. Vuosiluokilla 7–9 oppilaat käyttävät monenlaisia käsityön opetuksen koneita ja laitteita. Osaa näistä oppilaat käyttävät opettajan silmälläpidon alaisina ja joidenkin koneiden käyttö vaatii opettajan välitöntä valvontaa. (Käsityön työturvallisuusopas. 2011).
Tämän lisäksi käsityön opettaja tai opettajat tarvitsevat oppimis- ja työympäristössä kaikkia niitä koneita ja laitteita, jotka mahdollistavat kappaleiden esivalmistelun ja opetuksen aikaisen työstön oppilaalle.
Koneiden asennuksessa on otettava huomioon valmistajan ohjeet, ja ne on tarvittaessa kiinnitettävä lattiaan tai muuhun alustaan. Turva-alueen tarve arvioidaan konekohtaisesti. (Käsityön työturvallisuusopas. 2011). Työstettävien kappaleiden koko ja mahdolliset kappaleiden sinkoutumiset häiriötilanteissa tulee huomioida.