Filosofian Lops-tukimateriaali avaa esimerkinomaisesti, mitkä laaja-alaisen osaamisen osa-alueet voivat painottua missäkin moduulissa ja miten keskeisiä sisältöjä voidaan toteuttaa ja oppiaineen tavoitteita avata. Esimerkit eivät ole normittavia eivätkä tyhjentäviä vaan tarkoitettu ideoiden ja omien toteutusten pohjaksi.
Filosofian Lops-tukimateriaalit
- Koulutus ja tutkinnotLukiokoulutusFilosofiaYleissivistävä koulutus
Etiikka kuuluu lukiossa filosofian toiseen pakolliseen moduuliin, jossa tavoitteena on johdatella opiskelijat tarkastelemaan moraalisia arvoja ja moraalista toimintaa laajemmasta näkökulmasta. Mitä Lops-perusteissa mainitut etiikan opetuksen tavoitteet ja sisällöt tarkoittavat käytännön opetustyössä?
Etiikan tukimateriaali avaa kysymystä käytännönläheisesti painottaen perusteita etsivän ja argumentaatioon nojautuvan eettisen ajattelun tukemista ja harjoittelemista. Materiaali sisältää runsaasti opetusvinkkejä ja tehtäviä.
Yksi lukion filosofian tavoitteista on kehittää opiskelijoiden itsenäistä ajattelua ja luoda pohja keskustelun järkiperäiselle arvioinnille ja kyvylle ilmaista näkemyksiä perustellen millä tahansa alalla, ei vain filosofiassa. Logiikkaan ja argumentaatioon liittyviä kysymyksiä käsitellään omana aihealueenaan erityisesti lukion filosofian ensimmäisessä pakollisessa moduulissa. Tästä huolimatta argumentaatio on koko lukion filosofian opetuksen läpäisevä aihe.
Logiikan ja argumentaation Lops-tukimateriaali pyrkii tukemaan argumentaatiotaitoja sekä edistämään niiden harjoittelemista. Materiaali sisältää runsaasti opetusvinkkejä ja tehtäviä.
Filosofian ylioppilaskirjoituksissa tarvitaan monenlaisia taitoja. Yksi olennainen taito on kyky kirjoittaa essee, sillä useimpiin kysymyksiin odotetaan esseevastausta. Tästä syystä sekä kokelaiden että opettajien olisi tärkeää olla selvillä siitä, mitä esseevastaukselta odotetaan. Filosofian ylioppilaskirjoituksessa vaadittavaa esseevastausta varten on nyt laadittu ohjeet osaksi filosofian Lops-tukimateriaaleja.
Ohjeet on laadittu erityisesti filosofian ylioppilaskirjoitusten vastauksia varten, mutta ne sopivat kuitenkin osittain yleisiksi ohjeiksi esseen laatimiseen. Niitä voi siis soveltaa yleisemmin filosofian opetuksessa mutta myös jossain määrin muiden oppiaineiden, kuten elämänkatsomustiedon, ylioppilaskirjoituksissa. On hyvä tiedostaa, että filosofialle tyypilliset esseen vaatimukset eivät välttämättä toistu sellaisenaan muissa oppiaineissa ja muissa aineissa voi olla toisenlaisia kriteereitä hyvälle vastaukselle.