Oppilastyöpiste
Oppilastyöpiste on oppilaan käsityöprosessin kannalta keskeinen, useasti opetuskerran aikana käytettävä työskentelypaikka. Oppilastyöpiste rinnastuu koulun muiden oppimisympäristöjen työpöytiin ja pulpetteihin. Oppilastyöpisteelle saavutaan opetuskerran alussa aloittamaan kulloinkin käsiteltävää aihetta ja siitä muodostuu käsityön oppimisympäristössä oppilaan oma paikka. Oppilastyöpisteeltä liikutaan opetuskerran aikana useasti oppimis- ja työympäristön muihin työtiloihin ja -alueille suorittamaan työkohtaisia toimia. Oppilastyöpisteiden suunnittelussa keskeisimpänä tavoitteena on, että opetus ja oppilaiden työskentely voidaan järjestää kaikissa olosuhteissa turvallisesti ja valvotusti.
Suunniteltaessa käsityön oppimis- ja työympäristöä, kuvataan koulun pedagogisessa suunnitelmassa käsityön opetusjärjestelyt ja käsityön kehittyvä oppimisympäristö. Opetusjärjestelyjen kuvauksen yhteydessä määritellään käsityön oppimis- ja työympäristössä samanaikaisesti työskentelevien oppilasryhmien määrä. Tämä vaikuttaa tiloissa sijaitsevien oppilastyöpisteiden määrään.
Tyypillisimmillään oppilastyöpisteet sijoitetaan käsityön oppimis- ja työympäristön teknisen työn ja tekstiilityön työtapojen yleistyötiloihin. Jokaiselle tilassa työskentelevälle oppilaalle tulee olla oma oppilastyöpiste. Koulun koosta riippuen yleistyötilojen määrä vaihtelee.
Tekstiilityön työtapojen yleistyötilan oppilastyöpisteen muodostaa tuoli ja pöytä, jonka koko parityöskentelyssä on yleensä 700 mm x 1400 mm. Yksi työpöytä muodostaa yleensä kahden oppilaan työpisteen. Työpöytien välinen etäisyys turvallisessa työskentelyssä on min. 1100 mm ja etäisyys seinästä min. 800 mm.
Teknisen työn työtapojen yleistyötilan oppilastyöpisteen muodostaa höyläpenkin pitkä sivu. Työpisteeksi luetaan myös metallityöpaikka tai elektroniikkatyöpaikka. Metallityöpaikka on 850 mm, ruuvipuristimien välinen alue (Käsityön työturvallisuusopas. 2011). Yksi höyläpenkki muodostaa yleensä kahden tai neljän oppilaan työpisteen. Höyläpenkkien ja työpöytien välinen etäisyyden turvallisesssa työskentelyssä on min. 1100 mm ja etäisyys seinästä min. 800 mm. (Käsityön työturvallisuusopas. 2011).
Yhteys muihin käsityön oppimis- ja työympäristön toimintoihin
Oppilastyöpisteellä oppilas työskentelee itsenäisesti tai yhdessä muiden oppilaiden kanssa ideoiden ja suunnitellen sekä valmistaen omia töitään. Oppilas kuuntelee ja katselee opettajan teoria- ja demonstraatio-opetusta, rakentaa hahmomalleja ja prototyyppejä sekä piirtää kaavoja ja luonnoksia, työstää erilaisia käsityön materiaaleja, tekee kirjallisia töitä ja dokumentoi.
Opetuksen järjestäjän on hyvä tarjota kullekin oppilaalle sellainen oppilastyöpiste, joka edistää osallisuutta sekä tukee innovatiivista käsityöllistä ongelmanratkaisua ja kokonaista käsityöprosessia. Työskentelyn oppilastyöpisteellä tulee olla turvallista ja sille tulee varata riittävästi tilaa.
Oppilastyöpisteeltä tulee olla esteetön mahdollisuus seurata tilan esitystekniikkaa ja opettajan demonstraatio-opetusta. Oppilaan käsityöprosessin suunniteltujen työvaiheiden sujuvuuden vuoksi oppilastyöpisteeltä tulee olla hyvä kulku- ja näköyhteys käsityön opetuksen eri työtiloihin.