Teknisen työn työtapojen yleistyötila
Yleistyötilassa toteutetaan käsityöprosessin mukaisia monipuolisia tuottamisprosesseja, jotka sisältävät suunnittelua manuaalisesti ja
tietokoneavusteisesti, demonstraatio-opetusta sekä tuotteiden valmistamista, viimeistelyä ja käsityöprosessin dokumentointia. Yleistyötilassa sijaitsevat oppilastyöpisteet, joille oppilaat useimmiten kokoontuvat tunnin alussa ja lopussa. Tilaan varataan esitystekniikka sekä opettajan työpiste.
Yleistyötilassa käsitellään puuta, muovia, metallia ja muita käsityön materiaaleja. Kalusteiden välille varataan tilaa, jotta liikkuminen on turvallista työkappaleiden sekä työkalujen ja -välineiden kanssa.
Höyläpenkin pitkä sivu muodostaa yleistyötilan oppilastyöpisteen. Työpisteeksi luetaan myös metallityöpaikka tai elektroniikkatyöpaikka. Yksi höyläpenkki muodostaa yleensä kahden tai neljän oppilaan työpisteen. Höyläpenkkien ja työpöytien välinen etäisyys turvallisessa työskentelyssä on min. 1100 mm ja etäisyys seinästä min. 800 mm. Tilassa tulee olla jokaiselle oppilaalle oma oppilastyöpiste.
Yhteys muihin käsityön oppimis- ja työympäristön toimintoihin
Yleistyötilojen yhteyteen suunnitellaan erillinen oppilastyövarasto tai tilavia kaappeja oppilaiden keskeneräisten töiden säilyttämistä varten. Mikäli kaappeihin suunnitellaan vetolaatikoita oppilastöiden säilyttämistä varten, tulee laatikoiden olla kiinteitä. Ritiläpohjasta pienet työn osat tippuvat ja hukkuvat. Jokaiselle oppilaalle varataan oma vetolaatikko. Oppilastyövarastoon voidaan varata myös avohyllytilaa. Säilytystilojen mitoituksessa huomioidaan koulun oppilasmäärä, ryhmäkoko ja opetusryhmien määrä. Säilytystilat- ja kalusteet ovat lukittavia.
Oppilaan käsityöprosessin suunniteltujen työvaiheiden sujuvuuden vuoksi yleistyötilasta tulee olla hyvä kulku- ja näköyhteys muihin teknisen työn työtapojen työtiloihin.
Valvonnan, työturvallisuustekijöiden sekä materiaalien, koneiden, laitteiden ja välineiden hallinnan kannalta tulee oppilaiden liikkuminen käsityön oppimis- ja työympäristössä suunnitella tarkoin. Työtilojen lukittavuus otetaan suunnittelussa huomioon. Käsityönopetuksen tilojen välille ei saa muodostua kulkuyhteyksiä, joita vastuuopettajalla tai opettajilla ei ole mahdollista valvoa. Innovatiivisen ja yksilöllisen käsityöprosessin mukaisen työskentelyn mahdollistamiseksi käsityön oppimis- ja työympäristön opetustilat sijaitsevat lähekkäin työturvallisuus ja valvottavuus huomioiden.
Yhtenäiskoulussa on usein tarkoituksenmukaista rakentaa omat yleistyötilat vuosiluokkien 1–6 ja vuosiluokkien 7–9 tarpeisiin.
Tiloissa työskentelevät muut käyttäjäryhmät otetaan huomioon varastointitilaa suunnitellessa. Esimerkiksi taiteen perusopetuksen tai vapaan sivistystyön ryhmien materiaalien ja keskeneräisten töiden varastointi toteutetaan erillisenä tilana. Eri käyttäjäryhmien varastot täytyy erottaa toisistaan.
Esimerkkipinta-ala:
- yleistyötila vuosiluokat 1–6, 70–80 m2
- yleistyötila vuosiluokat 7–9, 70–90 m2
Yleistyötilan kokonaispinta-ala sisältää joitakin alueita, jotka esitellään tilakorteissa. Kullekin alueelle on määritelty esimerkkipinta-aloja, jotta työskentely alueella tai työpisteessä olisi turvallista. Suurimpien opetustilojen kohdalla on kiinnitetty erityistä huomioita työturvallisuuden toteutumiseen (ei risteäviä turva-alueita).