Valmistavaa opetusta voidaan järjestää ryhmämuotoisesti perusopetukseen integroituna tai inklusiivisesti perusopetuksen ryhmissä. Oppilaalle laaditaan oma opinto-ohjelma, jossa määritellään opetuksen tavoitteet, opiskeltavat oppiaineet, tuntimäärät ja sisällöt, oppilaan integroiminen esi- tai perusopetuksen opetusryhmiin sekä ohjauksen järjestäminen ja oppilaan mahdollisesti tarvitsemat tukitoimet Opetusta on mahdollista järjestää myös yhdelle oppilaalle.
Ryhmämuotoisen valmistavan opetuksen aikana oppilaita integroidaan heidän ikätasoaan vastaaviin esi- tai perusopetuksen opetusryhmiin oman opinto-ohjelman mukaisesti. Integrointi kannattaa aloittaa taito- ja taideaineista, joissa vähäisempi opetuskielen hallinta ei estä opiskeluun osallistumista. Integraatiota jatketaan niissä oppiaineissa, joissa oppilaan motivaatio, tiedot ja taidot ovat vahvemmat. Integroinnin myötä oppilaat tuntevat kuuluvansa kouluyhteisöön. Integraatio perusopetukseen vahvistaa oppilaiden opiskeluvalmiuksia, edistää opetuskielen taitoa sekä eri oppiaineiden sisältöjen omaksumista.
Inklusiivisessa valmistavassa opetuksessa opetuksen resurssi pyritään ohjaamaan yhdelle tai kahdelle opettajalle, jotka tukevat oppilaan oppimista yhteisopetuksessa ja tarpeen mukaan pienryhmässä sekä vastaavat esimerkiksi eriyttävän oppimateriaalin hankkimisesta. Alkuopetuksessa valmistavaa opetusta järjestetään monissa kunnissa inklusiivisesti. Tällöin resurssien ohjaaminen yhteisopetukseen ja tarvittaessa pienryhmäopetukseen, opetuksen suunnittelu ja kielitietoiset työtavat tukevat oppimisen tuloksellisuutta. Kielitietoisten työtapojen käyttö inklusiivisessa valmistavassa opetuksessa hyödyttävät kaikkia oppilaita ja eriyttävät opetusta luontevasti ja joustavasti. Kielitietoiset työtavat edellyttävät opettajilta sekä yhteistyötä että yhteistä ymmärrystä kielen merkityksestä oppimisessa.