Mittayksiköiden muunnokset

Tavoite:
Oppia ulkoa yleisimmät keittiössä käytettävät tilavuusmuunnokset.

Työmenetelmä:
Dominon tapainen peli pareittain.

Välineet:
Pelikortit: pdf / doc

Liite
Liite

Työselostus:
Kopioi pelikortit paksummalle paperille ja päällystä kontaktimuovilla.

Pelin kulku:
Parit jakavat sekoitetut kortit tasan katsomatta numeroita. Arvotaan kumpi aloittaa. Aloittaja nostaa yhden kortin ja asettaa sen pöydälle numeropuoli näkyviin. Vastapelaaja nostaa oman korttinsa. Jos siitä löytyy sama tilavuus, mutta ERI YKSIKKÖNÄ kuin jompi kumpi pöydällä olevista, asettaa hän oman korttinsa jatkoksi ja saa ottaa taas uuden kortin niin kauan kuin ne käyvät jatkoksi jonon jompaan kumpaan päähän (keskeltä ei saa jatkaa).

Jos kortti ei sovi, se jätetään eteen avoimena odottamaan pelaajan seuraavaa vuoroa. Vaikka edessä on odottamassa kortteja, saa kokeilla yhden kortin myös pakasta joka vuorolla, mikäli mikään pöydällä olevista ei sovi.

Pelin voittaa se, jolta kortit loppuvat ensin, tai jolle niitä jää vähiten.

Tuotteiden massan ja tilavuuden arviointi

Kesto: 2 h

Tavoite:
1. Ymmärtää tarkan mittauksen tarpeellisuus esim. leivonnassa.
2. Oppia arvioimaan tuotteiden massaa ja tilavuutta ilman jatkuvaa tarkistamista.

Työmenetelmä: Pisteopetus.

Välineet/raaka-aineet:

Piste 1:

1 g-3 kg vaaka
1 kpl kutakin ko. kasvista tai muita kasviksia/hedelmiä

Piste 2:

vaaka 1 g-500 g
3 erilaista 1 dl:n mittaa
3 ruokalusikkaa
3 veistä
kulhossa n. 3 dl kutakin ruoka-ainetta

Piste 3:

2 tyhjää kulhoa n. 2 l
vettä kulhossa n. 2 l
4 kpl mittalaseja 100-150 ml
2 kpl mittapipettejä 10-20 ml
käsipaperia

Työselostus:
Opiskelijat tekevät pisteet välitunnilla. Jaa paperit ja selosta lyhyesti tehtävät tunnin alussa. Opiskelijat jakaantuvat ryhmiin ja kiertävät kaikki pisteet.

Kysymykset oppilaille tunnin lopuksi:

1. Mitä opit tästä tehtäväsarjasta?
2. Kuinka hyvin pystyit mielestäsi suorittamaan tehtävät?
3. Mitä tämän tehtäväsarjan perusteella tulisi käytännön keittiötyössä muistaa?

Moniste: pdf / doc

Liite
Liite