Murtoluvut
Kesto: 1 h
Tavoite:
Tehtävän avulla palautetaan mieleen, mikä on murtoluku sekä miten murtoluvun suuruus tulee lukuna esille. Tehtävällä voidaan aloittaa murtolukujen käsittely opetuksessa. Opiskelijat harjaannuttavat aistinvaraista arviointia.
Työmenetelmä: yksilötyönä tai pareittain.
Työvälineet:
- 5 kpl lasisia mehukannuja
- kertakäyttömukeja (opiskelijoille)
- punaista mehutiivistettä (makeutettua)
Työselostus:
Opettaja on valmistanut viisi mehunäytettä:
Näyte |
Tiivisteen |
Veden |
Murtoluku |
Järjestys- |
---|---|---|---|---|
A |
250 g |
750 g |
1/4 |
3 |
B |
166 ml |
834 ml |
1/6 |
1 |
C |
400 ml |
600 ml |
2/5 |
5 |
D |
200 ml |
800 ml |
1/5 |
2 |
E |
332 ml |
668 ml |
1/3 |
4 |
Selostetaan opiskelijoille tulevan tehtävän kulku:
- Arvioikaa mehujen väkevyysjärjestys värin ja tarvittaessa maun mukaan, 1-miedoin ja 5-väkevin.
- Merkitkää väkevyysjärjestys taulukkoon (kohta 1).
- Tarkastetaan yhdessä oikea järjestys (kaikilla on taulukossa oikea tulos).
- Opettaja kirjoittaa taululle (tai kalvolle) murtoluvut joiden mukaan mehunäytteet on valmistettu.
- Opiskelijat sijoittavat murtoluvut taulukkoon siten, että se vastaa tiivisteen määrää.
- Yhdessä tarkastetaan tehtävä ja kerrataan samalla miten murtoluvun koko tulee esille.
- Opiskelijat laskevat käytetyn tiivisteen määrän kohtaan kolme.
Moniste: pdf / doc
Liite
Murtoluvut (pdf, 31.17 KB)
Liite
Murtoluvut doc (doc, 30.5 KB)