Murtoluvut

Kesto: 1 h

Tavoite:
Tehtävän avulla palautetaan mieleen, mikä on murtoluku sekä miten murtoluvun suuruus tulee lukuna esille. Tehtävällä voidaan aloittaa murtolukujen käsittely opetuksessa. Opiskelijat harjaannuttavat aistinvaraista arviointia.

Työmenetelmä: yksilötyönä tai pareittain.

Työvälineet:

  • 5 kpl lasisia mehukannuja
  • kertakäyttömukeja (opiskelijoille)
  • punaista mehutiivistettä (makeutettua)

Työselostus:

Opettaja on valmistanut viisi mehunäytettä:

Näyte

Tiivisteen
määrä

Veden
määrä

Murtoluku

Järjestys-
numero

A

250 g

750 g

1/4

3

B

166 ml

834 ml

1/6

1

C

400 ml

600 ml

2/5

5

D

200 ml

800 ml

1/5

2

E

332 ml

668 ml

1/3

4

Selostetaan opiskelijoille tulevan tehtävän kulku:

  • Arvioikaa mehujen väkevyysjärjestys värin ja tarvittaessa maun mukaan, 1-miedoin ja 5-väkevin.
  • Merkitkää väkevyysjärjestys taulukkoon (kohta 1).
  • Tarkastetaan yhdessä oikea järjestys (kaikilla on taulukossa oikea tulos).
  • Opettaja kirjoittaa taululle (tai kalvolle) murtoluvut joiden mukaan mehunäytteet on valmistettu.
  • Opiskelijat sijoittavat murtoluvut taulukkoon siten, että se vastaa tiivisteen määrää.
  • Yhdessä tarkastetaan tehtävä ja kerrataan samalla miten murtoluvun koko tulee esille.
  • Opiskelijat laskevat käytetyn tiivisteen määrän kohtaan kolme.

Moniste: pdf / doc

Liite
Liite