Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukaisesti oppilaita ohjataan kuvataideopetuksessa tutkimaan ja ilmaisemaan kulttuurisesti moninaista todellisuutta taiteen keinoin. Oppilaan kokemukset, mielikuvitus ja kuvailmaisu luovat perustan oppimiselle ja kulttuuriselle osaamiselle. Oppilaiden osaamista kehitetään erilaisia kuvia tekemällä ja tulkitsemalla, jotka ovat rinnakkaisia ja toisiaan tukevia ulottuvuuksia kuvataideopetuksessa. Siten myös oppimisen ja osaamisen arvioinnin suunnittelussa tulee huomioida kaikki perusteissa linjatut kuvataiteen tavoitealueet.
Taideoppimisessa lopputulosta ja prosessia pidetään samanarvoisina, mikä on lähtökohtana myös oppimisen ja osaamisen arvioinnissa. Taiteelle ominainen tutkiva ja ilmiökeskeinen työskentely edustaa kokonaisvaltaista tiedonkäsitystä, jossa yhdistyy taideoppimisen yksilöllinen ja yhteisöllinen luonne. Toimintatapa tukee pitkäjänteistä ja tavoitteellista oppimista. Tähän kokonaisvaltaisuuteen liittyy olennaisesti moniaistisuus, ilmiölähtöinen sisältöjen tarkastelu ja yhteydet muihin oppiaineisiin. Kuvataiteessa oppilaiden monilukutaitoa kehitetäänkin hyödyntämällä visuaalisuuden rinnalla myös muita tiedon tuottamisen tapoja. Tavoiteltua osaamista kuvataan visuaalisen kulttuurin monilukutaitona, johon sisältyy oppilaiden kuvanlukutaidon, ympäristönlukutaidon ja medialukutaidon kehittämistä.
Kuvataideopetus on visuaalista kulttuurikasvatusta, jossa tutkitaan kuvataiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. Siten opetuksessa käsitellään visuaalisen kulttuurin tuottamisen, välittämisen ja vastaanottamisen kysymyksiä niistä keskustelemalla ja kuvia tekemällä. Oppilaat esimerkiksi analysoivat eri aikoina ja eri kulttuureissa tuotettuja kuvia käyttämällä kuvailmaisun keinoja ja hyödyntämällä muiden oppiaineiden toimintatapoja. Kun oppilas tekee, tulkitsee ja arvottaa kuvia, on kyse pohjimmiltaan identiteetin rakentumisesta sekä toimijuuden vahvistamisesta omassa elämässä ja yhteiskunnassa. Koska kuvataideopetus on kulttuurikasvatusta, opetuksessa on keskeistä tarkastella ja pohtia myös kulttuuriseen moninaisuuteen ja muutokseen liittyviä kysymyksiä.
Kuvataiteen oppiaineosuus on perusteissa laadittu siten, että oppilaan osaamista tulisi kehittää kaikissa neljässä opetuksen tavoitealueessa oppimäärän päättymiseen saakka. Kuvataiteen opetuksen tavoitteet vuosiluokille 1–9 olisikin johdonmukaista laatia paikalliseen opetussuunnitelmaan tästä lähtökohdasta. Näin menetellen tuettaisiin myös opetuksen ja arvioinnin suunnittelun perustumista kokonaisvaltaiselle taideoppimiselle ja taiteelle ominaiselle työskentelylle.
Kuvataiteen opetuksen suunnittelussa otetaan huomioon oppiaineen sisäinen integraatio, jolloin kaikkiin opetuksen tavoitteisiin pyritään samanaikaisesti samassa oppimistehtävässä. Oppiaineen pedagogiikalle on myös ominaista teemallisuus, pitkäkestoiset, monivaiheiset oppimistehtävät, jotka mahdollistavat yksilölliset ratkaisut, tavoitteellisen sekä pitkäjänteisen työskentelyn yksin ja yhdessä. Monipuoliset osaamisen näytöt voivat olla kuvataiteessa esimerkiksi erilaisia visuaalisista teoksia, luonnoksia, portfolioita, työvihkoja ja kirjallis-kuvallisia tuotoksia.
Kuvataideopetuksella on tärkeä tehtävä oppilaan identiteetin ja elämän merkityksellisyyden rakentajana. Tämän lähtökohdan tulee toimia ankkurina myös oppimisen ja osaamisen arvioinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa.