Käsityön oppimis- ja työympäristöön tai esimerkiksi koko taide- ja taitoaineiden tilaryhmään voidaan saapua erillisen suunnitteluaulan, oppimisaulan, oppimistorin tai vastaavan tilan kautta. Tila voi toimia yhteisenä opetustilana, suunnittelutilana, studiona, lisätilana puhtaalle työskentelylle ja myös käsityön opetuskertojen yhteisenä aloituspaikkana, josta vastuuopettajat ohjaavat oppilaat oman käsityöprosessinsa mukaisesti soveltuville työpisteille, -tiloihin tai -alueille. Tila voi myös toimia kauttakulkutilana käsityön opetuksen eri tilojen ja alueiden välillä vastuuopettajien ohjaamana siten, että työturvallisuus on suunnitelmallista.
Pedagogisen suunnitelman mukaisesti suunnittelu- tai oppimisaulaa voidaan hyödyntää käsityöprosessin ideoinnin ja suunnittelu lisäksi myös käsityöprosessin dokumentoinnin työtilana, jolloin oppilas esimerkiksi kuvaa omaa työskentelyään ja työtään.
Käsityöprosessin ideoinnin ja suunnittelun vaiheessa voidaan myös hyödyntää suunnittelu- tai oppimisaulassa olevaa digitaalista laitekantaa, esimerkiksi 3D-kameraa. Yhteiskäyttöön varatuilla kannettavilla tietokoneita voidaan esimerkiksi toteuttaa tietokoneavusteista suunnittelua, robotiikan ohjelmointia ja tietokoneavusteisia valmistusprosesseja. Varsinainen suunnittelun jälkeen tapahtuva materiaalien, laitteiden ja koneiden parissa työskentely ohjataan käsityön oppimis- ja työympäristöön sijoitetuille työpisteille.
Dokumentointia voidaan tehdä käsityöprosessin edetessä suunnittelu- tai oppimisaulan lisäksi myös yleistyötilojen oppilastyöpisteillä tai sellaisessa tilassa tai alueella, johon oppilaan oman suunnitelman mukaisesti dokumentointi kulloinkin sopii. Käsityöprosessin dokumentoinnin suunnittelu edellyttää koululle hankittavan laitekannan suunnittelua. Laitekannan sijoituspaikkana voi olla yleistyötilojen lisäksi myös suunnittelu- tai oppimisaula. Tällöin yhteiskäyttöön tarkoitetuille laitteille on hyvä varata lukittavat säilytyskalusteet latauspisteineen. Säilytyskalusteen sijoittelu suunnittelu- tai oppimisaulaan, tai yleistyötiloihin määritellään koulun pedagogisessa suunnitelmassa.
Suunnittelu- tai oppimisaulassa voi olla yleisen opetustilan mukainen kalustus ja esitysseinä TVT-varusteineen. Lisäksi tilassa voi olla oppilastöiden esittelyvitriinejä sekä muunneltavia tai erityisiä pöytätasoja erilaisia työskentelyprosesseja varten. Käsityön tai muiden taide- ja taitoaineiden opetuksessa käytettävien, eri materiaalien työstämiseen tarkoitettujen koneiden, laitteiden ja pientyövälineiden sijoittamista tilaan tulee välttää.
Yhteys muihin käsityön oppimis- ja työympäristön toimintoihin
Suunnittelu- tai oppimisaulan sijoittaminen käsityön oppimis- ja työympäristöön suunnitellaan siten, että turvallisen ja valvottu työskentely on mahdollista. Mikäli tila toimii kauttakulkutilana käsityön oppimis- ja työympäristön eri tilojen ja alueiden välillä, tulee liikkuminen olla vastuuopettajien ohjaamaa siten, että työturvallisuus käsityön oppimis- ja työympäristössä on suunnitelmallista. Tilan ovien lukitusta voidaan pohtia pedagogisessa suunnitelmassa tai luonnosteluvaiheessa, lukituksen suunnittelu tapahtuu toteutussuunnittelun vaiheessa.
Mikäli käsityön oppimis- ja työympäristöön saavutaan suunnittelu- tai oppimisaulan kautta, vaatii oppilaiden vaatteiden ja kenkien säilytys poikkeuksetta oman eteis- tai käytävätilan suunnittelu- tai oppimisaulan välittömään läheisyyteen. Mikäli koulu on kengätön koulu, tulee oppilaiden kenkien säilyttäminen pohtia tarkoin. Käsityön oppimis- ja työympäristössä, etenkin teknisen työn työtapojen tiloissa ja alueilla käytetään useimmiten oppilaiden omia ulkokenkiä työturvallisuuden varmistamiseksi. Tekstiilityön työtapojen tiloissa ja alueilla voidaan olla sukkasillaan tai käyttää oppilaiden omia kevyitä sisäkenkiä.
Esimerkkipinta-ala:
- suunnittelu- tai oppimisaula, 50–90 m2