Kolmannen luokan alussa oppilaiden taitotaso lukijoina vaihtelee. Osa harjoittelee vielä teknistä lukutaitoa, kun osa jo keskittyy luetun ymmärtämiseen. Taitotason suuri vaihtelu ryhmän sisällä edellyttää sen huomioimista opetuksessa. Lisätunnin tavoitteena on vahvistaa perustaitoja. Pelkkä lukemisen määrän lisääminen ei itsestään vahvista lukutaitoa ja luetun ymmärtämisen taitoa. Lukutaidon kehittymiseen tarvitaan syvällisiä, perusteellisia ja laadukkaita lukemisen prosesseja sekä monipuolisia kokemuksia erilaisista teksteistä – myös eri oppiaineiden tunneilla. Myös lukumotivaation herättäminen on keskeistä, jotta oppilas motivoituisi harrastamaan kaunokirjallisuuden, tietokirjallisuuden ja mediatekstien lukemista myös vapaa-ajallaan.

Opetussuunnitelman perusteissa mainitut lukutaidon ja lukemisen opettamiseen liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 3–6  

Opetuksen tavoitteena on 

  • ohjata oppilasta sujuvoittamaan lukutaitoaan ja käyttämään tekstin ymmärtämisen strategioita sekä tarkkailemaan ja arvioimaan omaa lukemistaan 
  • opastaa oppilasta kehittämään monimuotoisten tekstien erittelyn, arvioinnin ja tulkitsemisen taitoja ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan sekä edistämään ajattelutaitojaan 
  • ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin 
  • kannustaa oppilasta kehittämään kirjallisuudentuntemusta ja kiinnostustaan lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä kohtaan, luomalla mahdollisuuksia myönteisiin lukukokemuksiin ja -elämyksiin, tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen, myös monimediaisissa ympäristöissä 
  • kannustaa oppilasta laajentamaan tekstivalikoimaansa ja lukemaan lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä rohkaista lukuharrastukseen ja lukuelämysten jakamiseen ja kirjaston aktiiviseen käyttöön