Perusopetuslaissa (628/1998) käsityö on yksi, kaikille yhteinen oppiaine. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) käsityön tehtäväksi määritellään oppilaiden ohjaaminen kokonaisen käsityöprosessin hallintaan. Käsityö on oppiaineena monimateriaalinen (monia eri materiaaleja käsittelevä) kokonaisuus, jossa toteutetaan käsityöilmaisuun, muotoiluun ja teknologiaan perustuvaa toimintaa.
Käsityön keskeiset sisällöt määritellään vuosiluokkakokonaisuuksittain 1–2, 3–6 ja 7–9. Käsityön opetus on jatkumo, jossa tiedot ja taidot syvenevät asteittain. Suunnitelmallinen oppimispolku yltää aina esiopetuksesta perusopetuksen päättöluokalle asti. Käsityön opetuksen päättövaiheen keskeiset sisältöalueet aineenopetuksessa ovat:
- S1 Innovointi
- S2 Muotoilu
- S3 Kokeilu
- S4 Dokumentointi ja arviointi
- S5 Tekeminen
- S6 Työturvallisuus
- S7 Yrittäjämäinen oppiminen
- S8 Tiedostaminen ja osallistuminen
Tekeminen käsityössä tarkoittaa erilaisten laadukkaiden ja toimivien, ekologisesti ja eettisesti kestävien tuotteiden tai teosten valmistamista. Tuotteiden ja ratkaisujen valmistamiseen käytetään tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita. Opetuksessa käytetään sekä teknisen työn että tekstiilityön työtapoja, oppimisympäristöjä ja materiaaleja.
Edellä mainittuun pohjautuen, tarvitaan käsityölle kouluihin sellainen oppimis- ja työympäristö, joka mahdollistaa käsityöllisen ongelmanratkaisun ja vastuullisen työskentelyasenteen omaksumisen materiaalisen maailman kontekstissa laajasti ja käyttäjälähtöisesti.