Lukuvuoteen 2022–2023 valmistautumisen lähtökohtana on se, että opiskelijat ovat lähiopetuksessa ja poikkeuksellisesta tilanteesta palautuminen on paikallisesti suunniteltu. Koronaviruspandemian vaikutukset opetuksen järjestämiseen tai etäopetuksen määrään ovat olleet erilaisia eri puolilla Suomea, joten myös palautumiseen tarvittavat toimet voivat erota toisistaan.
Korona-aika on voinut vaikuttaa monin tavoin oppimiseen ja opetukseen, ja koronaviruspandemiaan liittyneiden etäopetusjaksojen ja lähiopetuksen poikkeusjärjestelyiden vaikutukset voivatkin olla pitkäaikaisia. Erityisesti ne opiskelijat, joilla on ennestään ollut vaikeuksia opiskelussaan, ovat kärsineet koronatilanteesta. Paikallisesti tai joidenkin opiskelijoiden näkökulmasta onkin voinut syntyä hyvinvointi-, yhteisöllisyys- oppimis- tai osaamisvajeita, joita on syytä selvittää ja korjata erilaisin keinoin. Poikkeuksellisesta tilanteesta ja sen vaikutuksista on edelleen tarpeen käydä keskusteluja ja jakaa kokemuksia. Koko oppimisyhteisön kannalta on erityisen tärkeää vahvistaa yhteisöllisyyttä ja korjata siihen mahdollisesti syntynyttä yhteisöllisyysvajetta, koska esimerkiksi monia juhlia, ryhmien yhteisiä retkiä tai muita yhteisiä tilaisuuksia ei ole voitu järjestää entiseen tapaan.
Opetushallitus suosittelee, että opetuksen järjestäjät jatkavat suunnittelemiaan palautumisen toimia, tarkentavat toimia tarvittaessa ja päättävät palautumissuunnittelun ajankohdasta. Paikallisen tilanteen mukaan arvioidaan, millaista suunnittelua koronatilanteesta toipuminen edellyttää ja miten pitkään koronatilanne on syytä ottaa huomioon. Paikallisesti voidaan päättää myös erillisen palautumissuunnitelman laatimisesta tai suunniteltujen toimien sisällyttämisestä lukuvuosisuunnitelmaan.
Poikkeuksellisena aikana keskeisintä on turvata mahdollisimman tavallinen ja hyvä oppilaitoksen arki lapsille ja nuorille. Samalla on tarpeen huolehtia henkilöstön ja johdon hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Oppilaitoksen rutiineilla ja päivittäisellä toiminnalla on merkittävä suojaava vaikutus kriisien keskellä. Oppilaitoksen ydintehtäviin ja rutiineihin keskittyminen voi olla kriisitilanteessa rauhoittavaa. Poikkeuksellisissa tilanteissa myös oppilaitoksen toiminnan kehittäminen voi parhaimmillaan tukea paikallista koronasta palautumista. On tärkeää pohtia, miten kehittäminen voitaisiin nivoa tukemaan opetuksen arkea sekä opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointia.
Palautumissuunnittelussa on tärkeää huomioida tarvittavia toimia erilaisten opiskelijoiden ja henkilöstön näkökulmasta.
- Opiskelijat, esim.
- opiskelijat, joilla on puutteita itsesäätelyssä tai heikot oppimiseen vaadittavat taidot
- opiskelijat , joilla on oppimis- ja/tai hyvinvointivajetta
- pitkittyneestä poikkeuksellisesta ajasta erityisesti kuormittuneet opiskelijat
- maahanmuuttotaustaiset opiskelijat
- syrjäytymisvaarassa olevat opiskelijat
- pitkään tai paljon poissa olleet opiskelijat
- riskiryhmään kuuluvat tai perheenjäsenen riskiryhmään kuulumisen takia pitkään poissa olleet opiskelijat
- Opettajat ja muu henkilöstö, esim.
- pitkittyneestä poikkeuksellisesta ajasta erityisesti kuormittuneet opettajat
- pitkään tai paljon poissa olleet
- riskiryhmään kuuluvat tai perheenjäsenen riskiryhmään kuulumisen vuoksi poissa olleet
Palautumissuunnittelun apuna voidaan käyttää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
Tilanteen reflektio ja seuranta
- Miten koronatilannetta käsitellään ja kokemuksia koronasta jaetaan?
- Mitä erilaisia toimia tarvitaan alueellisesta, paikallisesta tai koulukohtaisesta tai eri ryhmien näkökulmasta?
- Miten kerätään tietoja poikkeuksellisen ajan vaikutuksista ja miten tietoa hyödynnetään?
- Miten tuetaan ja luodaan luottamusta tulevaan ja vahvistetaan tulevaisuususkoa?
- Miten ja mitä koronan aikana opittua voidaan hyödyntää jatkossa?
Oppiminen, osaaminen, ohjaus ja tuki
- Miten oppimista tuetaan tai mahdollisia oppimis- ja osaamisvajeita korjataan?
- Miten ohjauksessa huomioidaan ohjauksessa oppivelvollisuuden laajenemisen tuomat muutokset?
- Miten jatketaan koronan vuoksi mahdollisesti keskeytynyttä perusopetusta täydentävää opetusta, esimerkiksi oman äidinkielen opetusta?
- Miten varmistetaan vammaisten oppilaiden oikeuksien vaatimien palvelujen ja kohtuullisten mukautusten toteutuminen?
Poissaolot
- Miten selvitetään pitkään poissa olleiden opiskelijat tilanteet ja tuen tarpeet?
- Laaditaanko eri syistä pitkään poissa olleille oppilaille oppimissuunnitelmat
Hyvinvointi, osallisuus, yhteistyö ja johtaminen
- Miten tuetaan ja lisätään opiskelijat hyvinvointia, osallisuutta ja yhteisöön kuulumisen tunnetta?
- Miten osallistetaan ja kuullaan opiskelijat ja henkilöstöä?
- Miten jatketaan keskeytyneitä hankkeita tai yhteistyötä eri tahojen kanssa, esimerkiksi kansainvälisiä yhteyksiä?
- Mitä on syytä huomioida johtamisen käytännöissä ja henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimisessa?
- Millaista tukea tai koulutusta tarvitaan opettajien ja muun henkilöstön kriisinkestävyyden ja resilienssin vahvistamisessa?