Coronaviruspandemin har på många sätt påverkat studierna och undervisningen under det gångna läsåret. Då det nya läsåret börjar lönar det sig att föra diskussioner om den exceptionella situationen, att dela med sig av sina erfarenheter och att skapa en känsla av samhörighet och gemenskap. Man behöver utgående från den lokala situationen bedöma hurdan planering som behövs för återhämtningen från pandemin.
Det är på utbildningsanordnarens ansvar att ordna undervisningen och stödet för lärandet i enlighet med lagstiftningen samt läroplansgrunderna och den lokala läroplanen. Utbildningsstyrelsen rekommenderar att utbildningsanordnaren planerar vilka åtgärder som behövs på lokal nivå för att stödja återhämtningen från coronapandemin. Lokalt kan man också besluta om att göra upp en separat plan för återhämtningen från coronasituationen eller att inkludera de planerade åtgärderna i läsårsplanen.
I planeringen av återhämtningen från coronapandemin ska man beakta till exempel följande aspekter:
- Hur ska man i den lokala planeringen till exempel ta hänsyn till följande nivåer: utbildningsanordnaren, läroanstalten, den enskilda läraren/medlemmen av personalen samt den studerande?
- Hur samlar man information om vilka effekter coronapandemin har haft på olika grupper, till exempel de studerande, lärarna och den övriga personalen i läroanstalten?
- Hur involverar och hör man de studerande och personalen?
- Hur behandlar man coronaviruset i läroanstalten och hur utbyter man erfarenheter av coronatiden?
- Hur kan man med hjälp av planeringen stödja och bygga upp tron på framtiden?
- Vilka olika insatser behövs med hänsyn till olika grupper eller ur ett regionalt, lokalt eller den enskilda skolans perspektiv?
Utgående från erfarenheterna från coronatiden kan man utveckla läroanstalten verksamhet och undervisning till exempel genom att utarbeta verksamhetsmodeller
- för att värna om hela gemenskapens välbefinnande,
- för att identifiera de studerandes behov av stöd och stärka det individuella stödet,
- för att stärka de studerandes inlärnings- och studiefärdigheter,
- för att bättre inkludera digitala färdigheter och digital pedagogik som en del av det normala lärandet,
- för ett konsekvent ledarskap vid läroanstalten och för att stödja personalen.
I distansundervisningen har man lärt sig nya sätt att studera, bekantat sig med lärplattformar, fått mera självstyrning samt eventuellt lärt sig att ta bättre hand om sig själv och andra. Den exceptionella tiden har ökat kännedomen om hur viktigt det är att ha goda och mångsidiga studiefärdigheter.
Speciellt viktigt är det även i fortsättningen att som en del av det normala lärandet använda sig av de digitala lösningar som visat sig fungerande under distansundervisningen. Det vore viktigt att höra lärarnas och de studerandes erfarenheter gällande till exempel lösningar som har fungerat bra och som har främjat interaktionen. Samtidigt kan man utveckla sådana lösningar som fungerat sämre eller besluta att avstå från dem i fortsättningen. Som hjälp vid planeringen av hur det lönar sig att vidareutveckla de digitala färdigheterna kan man använda sig av de beskrivningar av digital kompetens som har utarbetats inom ramen för utvecklingsprogrammet Nylitteracitet.