"On tarpeellista harjoitella myös lukitaitoja, mutta samanaikaisesti voidaan ottaa käyttöön sellaiset välineet, joiden avulla oppimisessa pysytään mukana."
Lukivaikeuksia kompensoivia apuvälineitä voivat olla esimerkiksi
- äänikirjat,
- äänikirjojen kuunteluohjelmat tai kuuntelulaitteet,
- puhesynteesit (eri kielillä),
- lukemista ja oikeinkirjoittamista monipuolisin ominaisuuksin tukevat ohjelmat,
- vaihteleviin tarpeisiin tehdyt skannerit tai skannaussovellukset,
- vaihtoehtoiset muistiinpanovälineet ja
- menetelmät, joilla muistiinpanot tallennetaan muulla tavalla kuin kirjoitettuna tekstinä, kuten kuvana, videona tai äänitallenteena tai niiden yhdistelmänä (Paloneva & Mäkipää, 2019).
Kaikkien apuvälineiden hyödyntäminen edellyttää luonnollisesti huolellista arviointia ja perehdyttämistä, esimerkiksi ohjausta opiskelutekniikoiden käyttöön sekä käytön vaikuttavuuden seurantaa. Edellä mainituista apuvälineistä tavallisimpia ovat äänikirjat. Niitä tuottavat useat kaupalliset toimijat sekä Celia, joka on saavutettavan kirjallisuuden ja julkaisemisen asiantuntijakeskus. Celialla on oikeus tuottaa ja välittää äänikirjaversioita kaikista Suomessa julkaistuista kauno-, tieto- ja oppikirjoista. Sen palvelujen käyttöoikeus on rajattu eri syistä lukemisesteisille henkilöille.
- Tutustu Celian äänikirjapalveluihin
-
Muita yleisimpiä lukiapuvälineitä ovat erilaiset tekstiä puheeksi ja puhetta tekstiksi muuttavat sekä oikeinkirjoitusta ja tekstin tuottamista tukevat tietotekniset sovellukset. Esimerkiksi puhesynteesit, joissa kirjoitettu teksti muutetaan puhuttuun muotoon, ovat kehittyneet viime vuosina paljon, ja niitä on tarjolla yleisimmin käytössä oleville käyttöjärjestelmille. Erilaisia lukemista ja kirjoittamista kompensoivia ja helpottavia toimintoja on usein jo valmiina oppijoiden käyttämissä laitteissa, ja ne kehittyvät nopeasti.
Lähde:
Paloneva, M-S., & Mäkipää, J-P. (2019). Oppimateriaalien ja lukiapuvälineiden saavutettavuus. Teoksessa M. Takala & L. Kairaluoma (toim.), Lukivaikeudesta lukitukeen (s. 176–197). Gaudeamus.