Opetushallitus on laatinut arviointikriteerit ja osaamisen tason kuvaukset perusopetuksen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin tueksi kaikissa oppiaineissa. Osaamisen tason kuvauksilla pyritään yhdenmukaistamaan ja helpottamaan opettajien arviointityötä. Osaamisen tason kuvauksilla voidaan avata myös oppilaille ja huoltajille oppilaan osaamisen tasoa suhteessa vuosiluokan tavoitteisiin.
Antaessaan oppiaineen sanallista arviota tai arvosanaa, opettaja arvioi oppilaiden oppimista ja osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. Oppilaan lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.
Uudet 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin osaamisen tason kuvaukset kuvaavat millaista osaamista edellytetään arvosanoille 5, 7, 8 tai 9. Oppiaineiden opetuksen tavoitteista vuosiluokilla 3–6 on päätetty perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, joiden mukaisesti paikalliset opetussuunnitelmat on laadittu. Oppiaineiden opetuksen tavoitteisiin ei ole tässä kriteerityössä tehty muutoksia. Opetuksen tavoitteista on johdettu oppilaan oppimisen tavoitteet tukemaan arviointityötä.
Lisäksi lukuvuosiarvioinnin tueksi on laadittu oppiaineittain opetussuunnitelman perusteiden tukimateriaalia, joka ei ole sitovaa normia. Tukimateriaalin tarkoituksena on tukea opettajia 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteeristön, osaamisen tason kuvausten käytössä.
Tukimateriaalit löytyvät jokaisen oppiaineen omilta sivuilta 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin tukimateriaalien kohdalta: