Utbildningsstyrelsen har utarbetat bedömningskriterier och beskrivningar av kunskapsnivån för alla läroämnen till stöd för läsårsbedömningen i årskurs 6 inom den grundläggande utbildningen. Syftet med beskrivningarna av kunskapsnivån är att harmonisera och underlätta lärarnas bedömningsarbete. Beskrivningarna av kunskapsnivån kan även användas för att beskriva elevens kunskapsnivå i förhållande till målen för årskursen för eleverna och vårdnadshavarna.
När läraren ger en verbal bedömning eller ett siffervitsord i ett läroämne, bedömer läraren elevernas lärande och kunnande i förhållande till målen för undervisningen i läroämnet som preciserats enligt årskurs i årskurs 3–6 i den lokala läroplanen. Läsårsbedömningen i årskurs 6 utgår från de mål för undervisningen i läroämnet som preciserats för årskursen i fråga i den lokala läroplanen.
De nya beskrivningarna av kunskapsnivån för läsårsbedömningen i årskurs 6 beskriver de nödvändiga kunskaperna för vitsorden 5, 7, 8 och 9. Målen för undervisningen i läroämnena i årskurs 3–6 har fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, enligt vilka de lokala läroplanerna har utarbetats. Inga ändringar har gjorts i målen för undervisningen i de olika läroämnena i arbetet med bedömningskriterierna. Ur målen för undervisningen har mål för elevens lärande härletts till stöd för bedömningen.
Till stöd för läsårsbedömningen har man dessutom för varje läroämne utarbetat ett stödmaterial som inte är normerande. Syftet med stödmaterialet är att stöda lärarna i användningen av bedömningskriterierna och beskrivningarna av kunskapsnivån för läsårsbedömningen i årskurs 6.
Stödmaterialet finns på varje läroämnes egna webbsidor: