Kielitietoisuus
Kielitietoisuuden tähdentäminen opetussuunnitelmien perusteissa kertovat perustavanlaatuisesta muutoksesta opetuksessa ja koulun toimintakulttuurissa: voimme puhua kielitietoisesta käänteestä (Harmanen 2016). Tiedonalojen kielen oppiminen mahdollistaa jokaisen oppijan pääsyn opiskelun ja koulun kieleen. Kielitietoisessa koulussa jokainen koulun aikuinen onkin kielellinen malli ja jokainen opettaja myös opettamansa oppiaineen kielen opettaja. Kielitietoisessa koulussa opettajien yhteistyö opetuksen suunnittelussa, opetuksessa ja arvioinnissa on entistä merkityksellisempää. Johdon tulee luoda yhteistyölle ja kielitietoisen toimintakulttuurin kehittämiselle rakenteet ja toimintaedellytykset.
Materiaaleja kielitietoisuudesta

Kielitietoisuuden kirjainmerkit
Tutustu kiteytykseen kielitietoisuudesta - kirjain kirjaimelta!

Monikielisyys näkyväksi, kielitietoutta kaikille!
Tutustu Itä-Helsingin uudet Suomen kielet –hankkeessa kehitettyihin työpajoihin.

Kielitietoinen opetus - kielitietoinen koulu -opas
Opetushallituksen opas tukee koulun kielitietoisen opetuksen ja toimintakulttuurin kehittämistä kaikissa oppiaineissa.

eNorssi - Kielitietoisen opettajan opas
www.enorssi.fiVerkkomateriaali kielitietoisuuden huomioimisen tueksi opetussuunnitelmien laadinnassa.
Tekstitehtäviä eri tiedonaloilta
www.oph.fiMateriaalissa (laatinut Ilona Kuukka) on eritasoisia tietotekstejä ja niihin liittyviä tehtäviä eri tiedonaloilta.

Monilukutaitoa kielitietoisesti
www.oph.fiMateriaalissa esitellään kielitietoisuutta ja kielitietoisia työtapoja, joilla ohjataan oppilaita monilukutaitoon.