Khadija on vatsataudissa (s.64)
Opiskelijat lukevat tekstin pareittain läpi ja vastaavat seuraaviin kysymyksiin:
1. Mikä Khadijaa vaivaa? (Hänellä on vatsatauti.)
2. Miksi hän soittaa Elenalle? (Hän on sairaana ja haluaa, että Elena selittää tilanteen opettajalle.)
3. Miksi Khadijan ja Elenan kurssilla on tärkeä päivä juuri tänään? (Heillä on koe.)
4. Mitä Khadija haluaa, että Elena selittää opettajalle? (Hän haluaa, että Elena kertoo opettajalle, että Khadija on sairaana.)
5. Mitä Elena lupaa tehdä, kun koulupäivä loppuu? (Elena lupaa soittaa Khadijalle ja kertoa, mitä kotitehtäviä tuli.)
Sen jälkeen teksti luetaan vielä uusiksi ja kysymykset vastauksineen käydään läpi opettajan johdolla. Samalla tekstistä esiin nousevat hankalat ja haastavat kohdat selvitetään. Sen jälkeen teksti kuunnellaan puhekielisenä verkosta ja verrataan sitä kirjakieliseen tekstiin.
Lopuksi opiskelijat pohtivat yhdessä, mitä Khadijan täytyy tehdä, kun hän on vatsataudissa. He antavat Khadijalle neuvoja sivun alalaidan tehtävän mukaisesti (Sinun täytyy.../Sinun kannattaa…/Sinun ei kannata…). Tehtävä toimii johdatuksena sivulla 66 esiteltävään nesessiivirakenteeseen.
Abdin sairausloma (s. 65)
Opiskelijat lukevat ensin tekstin pareittain ja vastaavat seuraaviin kysymyksiin:
1. Miksi Abdi ei voi mennä töihin? (Hän on sairaana. Hänellä on kuumetta.)
2. Mitä hän kertoo työnantajalleen puhelimessa? (Abdi kertoo, että hän on sairaana ja että hänellä on 38 astetta kuumetta.)
3. Mitä Abdin työnantaja neuvoo Abdia tekemään? (Hän sanoo, että Abdin täytyy olla kotona ja levätä. Jos hän on enemmän kuin kaksi päivää poissa töistä, hänen täytyy pyytää todistus lääkäriltä tai terveydenhoitajalta.)
Teksti luetaan vielä uudelleen ja kysymykset vastauksineen käydään läpi opettajan johdolla. Samalla selvitetään esiin nousevat haastavat kohdat. Sitten teksti kuunnellaan puhekielisenä verkosta ja verrataan sitä kirjakieliseen tekstiin.
Sähköinen resepti (s. 65)
Opiskelijat tutustuvat sähköiseen reseptiin tietolaatikon avulla. Opettajan kannattaa ensin kysyä heiltä, tietävätkö he mikä on sähköinen resepti ja pyytää heitä selittämään se omin sanoin.
Tässä yhteydessä kannattaa tehdä luetunymmärtämistehtävä Potilasohje sähköisestä reseptistä, joka löytyy luvun lisätehtävistä.
Mitä kannattaa ja täytyy tehdä…? (s. 66)
Opiskelijat ovat harjoitelleet jo edellisessä sivulla nesessiivirakennetta, kun he ovat keskustelleet yhdessä siitä, mitä Khadijan kannattaa, täytyy ja ei kannata tehdä. Tällä sivulla rakenne kerrataan vielä uudelleen, kun opiskelijat keskustelevat ryhmänä opettajansa kanssa siitä, mitä täytyy, kannattaa ja ei kannata tehdä kuumeessa. Tämä suullinen harjoitus tarjoaa myös oivan tilaisuuden keskustella eri maiden kotikonsteista ja keinoista hoitaa sairauksia.
Kielioppilaatikossa on esitetty nesessiivirakenteen kaava (genetiivi + kannattaa/täytyy/ei kannata + infinitiivi).
Aiheeseen voi vielä syventyä luvun Mitä kannattaa tehdä, kun…? -lisätehtävän avulla.
Harjoittele tilanteita parisi kanssa (s. 66)
Harjoituksessa on neljä erilaista tilannetta, jotta opiskelijat joutuisivat pohtimaan, minkälaista kieltä (muodollista vai epämuodollista) käytetään missäkin tilanteessa. Tämä harjoitus on tarkoitettu tehtäväksi suullisesti, mutta opettajan olisi hyvä koota taululle esiin tulevia fraaseja ja hyödyllisiä ilmauksia, joita opiskelijat voivat käyttää oikeassa elämässään.
Opiskelijat voivat ensin pohtia ja harjoitella tilanteita pareittain, minkä jälkeen tilanteet käydään läpi yhdessä opettajan johdolla.
Sairausloma (s. 66)
Tietolaatikossa on kerrottu, mitä käsite sairausloma tarkoittaa. Tässä yhteydessä voidaan pohtia esimerkiksi seuraavia asioita:
A. Miten sinun pitää toimia, jos sinun pieni lapsesi sairastuu ja jäät kotiin hoitamaan häntä?
B. Miten toimit, jos sairastut kesken päivän?
C. Miten toimit, jos sairastut etkä pääse suomen kurssille? Tarvitsetko lääkärintodistuksen?
D. Onko kotimaassasi oikeus sairauslomaan? Tarvitaanko siellä lääkärintodistus? Saako sairauslomalla silloin palkkaa?
Verbityyppi 5, ITA/ITA (s. 67)
Kielioppilaatikossa esitellään verbityyppi 5. Aihetta lähestytääm siten, että opiskelijat miettivät ensin keskenään, mitä liitteen virkkeet tarkoittavat.
Kun virkkeiden merkitystä on käsitelty, opiskelijat harjoittelevat verbien taivuttamista. Sivulla 67 on kolme verbiä (valita, häiritä, punnita) taivutettavaksi. Lisäksi voidaan taivuttaa seuraavat verbit ja tehdä niistä esimerkkilauseita: tarvita, mainita, harkita, palkita, tulkita ja merkitä.
Verbityyppiä voidaan harjoitella lisää myös opettajan oppaan lisätehtävän avulla.
Tarvitsen silmät, kun… (s. 67)
Tämän tehtävän avulla opiskelijat kertaavat vartalonosat ja tavallisimpia verbejä. Opiskelijat työskentelevät ensin pareittain, sitten tehtävä tarkastetaan ryhmänä opettajan johdolla. Huomioitavaa on, että oikeita vastauksia voi olla useampiakin.
112 yleinen hätänumero (s. 68)
Sivulla puhutaan hätätilanteessa toimimisesta sekä hälytysajoneuvoista. Aihetta voi lähestyä ensin sivulla olevien kuvien (paloauto, poliisiauto ja ambulanssi) avulla. Opiskelijat nimeävät ajoneuvot ja yhdessä pohditaan, ketkä niissä työskentelevät (palomies, ensihoitaja, sairaanhoitaja, lääkäri…) ja mitä he tekevät. Opettaja kirjoittaa sanastoa näkyviin.
Tämän jälkeen luetaan yhdessä ohjeet siitä, miten toimitaan, jos hätätilanteessa soitetaan numeroon 112. Opiskelijat harjoittelevat soittoa ensin pareittain, sen jälkeen soittamista harjoitellaan opettajan johdolla. Sivulla on listattuna asiat, jotka soittajan täytyy kertoa (kuka hän on, mitä on tapahtunut jne). Opettaja voi olla hälytyskeskuksen työntekijän roolissa. Opettaja kirjoittaa tärkeitä sanoja ja hyödyllisiä fraaseja taululle.
Sivulla on myös lyhyehkö lukuteksti, jossa kerrotaan ambulanssista, palokunnasta ja poliisista. Koska näistä on jo keskusteltu tämän sivun kuvien perusteella ja sanasto on jo ainakin osittain tullut tutuksi, opiskelijat lukevat tekstin ja käyvät läpi sen merkitystä ensin pareittain. Samalla he alleviivaavat kohdat, joita he eivät ymmärrä tai jotka tuntuvat hankalilta. Sen jälkeen tekstit luetaan vielä yhdessä läpi ja käsitellään hankalat tai epäselvät kohdat opettajan johdolla.
Jotain on tapahtunut (s. 68)
Sivulla esitellään perfekti eli jotain on tapahtunut -rakenne, sillä se tulee luontevasti esiin tämän luvun aiheen yhteydessä; esimerkiksi kerrottaessa, kuinka kauan joku on ollut sairaana tai hätätilanteista puhuttaessa, kun kerrotaan mitä ja missä on tapahtunut.
Aiemman 112 -harjoituksen aikana on varmasti jo tullut esiin perfektilauseita, kun opiskelijat ovat soittoa harjoitellessaan kertoneet, mitä ja missä on tapahtunut. Nyt näitä lauseita muistellaan yhdessä ja ne kirjoitetaan taululle näkyviin. Opiskelijat tarkastelevat yhdessä, mitä yhteistä lauseilla on (olla + nut/nyt/neet-päätteet). Opettaja voi ottaa esimerkkeinä tästä rakenteesta myös seuraavat kysymykset, joihin vastataan yhdessä muodostaen perfektirakenne:
1. Milloin olet syntynyt?
2. Missä olet syntynyt?
3. Kuinka kauan olet asunut Suomessa?
4. Kuinka kauan olet opiskellut suomea?
5. Kuinka kauan olet tuntenut parhaan ystäväsi?
6. Oletko koskaan käynyt Meksikossa?
7. Oletko koskaan käynyt Tampereella?
8. Oletko koskaan käynyt Varkaudessa?
9. Oletko koskaan syönyt raakaa kalaa?
10. Oletko koskaan valehdellut äidillesi?
11. Oletko koskaan juossut maratonia?
12. Oletko koskaan laulanut karaokea?
Maryam haluaa lähihoitajaksi (s. 69)
Opiskelijat kuuntelevat tekstin, joka on johdantoa lähihoitaja-aiheeseen. Kun teksti on kuunneltu, opiskelijat lukevat sen pareittain ja pohtivat sen merkitystä. He alleviivaavat hankalat ja epäselvät kohdat, jotka käydään yhdessä läpi opettajan johdolla.
Tekstin viimeinen lause Tiedätkö sinä, mitä lähihoitaja tekee? johdattelee opiskelijat jo seuraavan tehtävän pariin. Siinä opiskelijat ja opettaja keskustelevat kysymysten avulla siitä, mitä lähihoitaja tekee ja millainen ammatti lähihoitaja on. Opiskelijat saavat vapaasti pohtia ja kertoa ajatuksiaan. Opettaja voi kirjoittaa tärkeää ja uutta sanastoa näkyviin.
Lähihoitaja (s. 69)
Sivun alalaidassa on teksti lähihoitajan ammatista. Opiskelijat voivat lukea sen pareittain, sillä aihepiiriin liittyvä sanasto on jo ainakin osittain tuttua aiempien tehtävien ansioista. Kun opiskelijat ovat lukeneet tekstin, he etsivät siitä vastaukset edellisen tehtävän kysymyksiin. Opiskelijat voivat myös alleviivata hankalat kohdat, jotka käydään yhdessä opettajan johdolla läpi.