Kirjastossa (s. 109)
Opiskelijat katsovat sivulla 109 olevaa kuvaa kirjastosta ja kertovat siitä toisilleen omin sanoin. Sen jälkeen kuvasta puhutaan koko ryhmän kanssa. Samalla opettaja kirjoittaa uutta, esiin tulevaa sanastoa taululle.
Sen jälkeen työskennellään jälleen pareittain. Opiskelijat lukevat sanastolaatikossa olevat sanat ja miettivät keskenään, mitä sanat tarkoittavat. Sitten jälkeen sanoista ja niiden merkityksistä puhutaan koko ryhmän ja opettajan kanssa sekä mietitään, miten ne liittyvät kirjastoon.
Seuraavaksi kukin opiskelija valitsee laatikosta yhden sanan, jonka hän selittää omin sanoin toisille opiskelijoille. Toiset arvaavat, mikä sana on kyseessä.
Kirjasto on kiva paikka (s. 110)
Teksti on pitkähkö, mutta opiskelijat ovat jo tutustuneet aiempien tehtävien kautta sen sanastoon. Opiskelijat lukevat tekstin ensin pareittain ja alleviivaavat kohdat, jotka ovat heille epäselviä. Sen jälkeen teksti luetaan opettajan kanssa ja selvitetään hankalat kohdat.
Sitten opiskelijat työskentelevät jälleen pareittain, kun he harjoittelevat kertomaan teksistä omin sanoin. Sivulla 110 on tekstin alapuolella tehtävä, jonka ilmauksia opiskelijat voivat käyttää apunaan. Kun parit ovat harjoitelleet keskenään, käydään tehtävä vielä läpi koko ryhmän kanssa.
Lopuksi tekstin puhekielinen versio kuunnellaan ja verrataan puhe- ja yleiskieltä toisiinsa.
Käy kotikaupunkisi kirjastossa (s. 110–111)
Opiskelijat tutustuvat kotikaupunkinsa tai oman kaupunginosansa kirjastoon. Jokainen voi käydä kirjastossa joko itsenäisesti tai tehtävä voidaan toteuttaa pari- tai ryhmätehtävänä.
Kirjan sivuilla 110–111 on kysymyksiä, johin opiskelijat etsivät vastaukset kirjastovierailunsa aikana. Ennen tehtävän tekemistä on hyvä yhdessä tunnilla opettajan kanssa käydä jokainen kysymys läpi ja varmistaa, että sanasto on tuttua ja että opiskelijat ymmärtävät kysymykset.
Opiskelijoille voi antaa aikaa esimerkiksi viikon, jonka aikana heidän tulee tehdä kirjastovierailu. Tunnilla keskustellaan vierailusta ja kysymykset vastauksineen käydään läpi. Vierailunsa aikana opiskelijat voivat ottaa kirjastosta myös itseään kiinnostavia esitteitä (esim. mainoksia tapahtumista ja kulttuuritarjonnasta), joita tunnilla tarkastellaan yhdessä.
Televisio päällä (s. 111)
Televisio-aihetta voidaan lähestyä ensin keskustellen television katselutottumuksista. Opettaja voi kysellä ryhmältä esimerkiksi seuraavia asioita:
– Katsotko usein televisiota?
– Mitä kanavia ja ohjelmia katsot?
– Minkäkielisiä ohjelmia katsot?
– Onko sinulla usein televisio päällä, vaikket katsoisikaan sitä?
– Kuka muu kodissasi katsoo televisiota?
– Katsotko elokuvia dvd:ltä, videolta tai netistä?
– Mikä on suosikkiohjelmasi?
Nämä kysymykset on tarkoitettu suullisesti läpi käytäväksi. Opettaja voi kuitenkin kirjoittaa sanastoa taululle näkyviin.
Seuraavaksi tarkastellaan television ohjelmatietoja. Opiskelijat voivat etsiä ne lehdestä tai netistä. He tutkivat niitä pareittain ja vastaavat niitä koskeviin kysymyksiin, jotka ovat sivulla 111.
Kotitehtävänä opiskelijoilla on sivun viimeinen tehtävä, Ohjelma, jonka katsoin televisiosta. Tarkoitus on, että opiskelijat katsovat jonkin ohjelman ja valmistautuvat kertomaan siitä. Ajatus olisi, että ohjelma olisi suomenkielinen tai että siinä ainakin olisi suomenkielinen tekstitys.