Miten saa rahat riittämään? (s. 88)
Tämän suullisen tehtävän kautta opiskelijat pohtivat pareittain säästämistä. Kysymykset kannattaa ensin lukea läpi opettajan kanssa ja varmistaa, että kaikki ymmärtävät ne. Kun parit ovat pohtineet säästämistä, kootaan keskustelu vielä yhdessä koko ryhmän kanssa opettajan johdolla. Samalla opettaja kirjoittaa taululle näkyviin aiheeseen liittyvää sanastoa
Tämän jälkeen luetaan yhdessä sivulla olevat säästämisvinkit (Ruokamenoissa säästäminen ja Vaatemenoissa säästäminen). Vinkit luetaan yhdessä kohta kohdalta ja pohditaan niiden merkitystä. Tämän jälkeen mietitään vielä yhdessä muita tapoja säästää ja kirjoitetaan neuvot yhdessä taululle ja vihkoon.
Aihetta voidaan käsitellä lisää tekemällä opettajan oppaassa oleva lisätehtävä Sanoja säästämiseen, jossa opiskelijoiden tulee selittää säästämiseen liittyviä sanoja.
Talviloma lähestyy (s. 89)
Danin talvilomasta kertova teksti on sanastoltaan ja aiheeltaan arkipäiväistä, joten opiskelijat voivat työstää tekstiä ensin pareittain. Opiskelijapari lukee ensin tekstin lause lauseelta pohtii, mitä siinä sanotaan. Samalla he voivat merkitä tekstiin epäselvät ja hankalat kohdat. Sen jälkeen he vastaavat tekstiin liittyviin kysymyksiin pareittain.
Tämän jälkeen teksti käydään koko ryhmän kanssa läpi opettajan johdolla. Läpikäyminen voidaan aloittaa suoraan kysymyksistä ja niihin vastaamisesta. Kun kysymykset on käyty läpi, luetaan yhdessä teksti ja selvitetään haastavat tai epäselväksi jääneet kohdat. Sen jälkeen teksti kuunnellaan vielä puhekielisenä ja pohditaan puhe- ja kirjakielen eroja.
Lopuksi opiskelijat pohtivat, mitä vaihtoehtoja Danilla on lomalla. Mitä hän voisi tehdä ilmaiseksi? Opiskelijat voivat ensin pohtia tätä ja keksiä tekemistä Danille. Sen jälkeen he tutustuvat vielä kotikaupunkinsa vapaa-ajan tarjontaan ja etsivät Danille ja tämän perheelle vähintään viisi asiaa, joita he voivat tehdä lomalla. Opiskelijat voivat tutkia vapaa-ajan tarjontaa paikallislehdistä, internetistä tai esimerkiksi kirjastosta löytyvistä esitteistä ja ilmoituksista.
Minä olen syömässä (s. 89–90)
Sivun 89 kielioppilaatikossa esitellään III-infinitiivin muodostus ja peruskäyttö: verbin he-muodosta poistetaan vat/vät-pääte ja lisätään ma/mä-pääte. Tähän lisätään vielä -ssa/ssä, kun ollaan tekemässä jossain; -sta/stä, kun tullaan tekemästä jotain ja -an/än, kun mennään tekemään jotain. Opiskelijat voivat etsiä ensin nämä muodot (tekemään, tekemässä, tekemästä) Talviloma lähestyy -tekstistä.
Sen jälkeen he harjoittelevat lisää pareittain sivulla 90 olevien tehtävien avulla. Ensimmäisessä tehtävässä on jo valmiiksi annettu tekemässä-muodot. Siinä opiskelijan täytyy vain lisätä paikka, jossa hän on jotain tekemässä. Tämän tehtävän opiskelijat voivat tehdä ensin pareittain suullisesti. Sen jälkeen se käydään yhdessä läpi siten, että opettaja kirjoittaa taululle näkyviin paikat, joita opiskelijat ovat käyttäneet lauseissaan.
Tämän jälkeen siirrytään sivun toiseen tehtävään, jossa opiskelijat kertovat, mitä he menevät tekemään. Lauseissa on jo annettu paikat, joihin he menevät. Opiskelijat harjoittelevat tehtävää ensin suullisesti pareittain. Sitten opettaja kokoaa taululle tekemiset, jotka opiskelijat mainitsevat.
Tehtävä voidaan vielä muuntaa siten, että harjoitellaan tekemästä-muotoa: Samat lauseet sanotaan ja sitten kirjoitetaan muodossa: Tulen kirjastosta… Tulen suomen kurssilta… jne.
Pankkiautomaatilla ja laskuja maksamassa (s. 91)
Pankkiautomaatilla-tehtävän tarkoituksena on varmistaa, että sanasto tulee tututuksi ja että opiskelijat pystyvät toimimaan automaatin ohjeiden mukaisesti. Ohjeet voidaan käydä läpi siten, että ensin ne luetaan kohta kohdalta pareittain ja opiskelijat toimivat niiden mukaan. Tämä käydään läpi vielä opettajan kanssa ja varmistetaan, että kaikki kohdat ovat selvät.
Seuraavaksi tarkastellaan sivulla 91 olevaa laskua. Lasku on tehty mahdollisimaan autenttisen näköiseksi. Opiskelijat voivat hetken tarkastella laskua yksin tai pareittain, sen jälkeen laskuun liittyvät kysymykset käydään läpi opettajan johdolla.
Kotitehtäväksi voidaan antaa se, että opiskelija etsii jonkin laskun kotoaan ja sivun 91 kysymysten avulla tarkastelee laskua. Opiskelijat voivat tuoda laskut kouluun, missä niitä tarkastellaan yhdessä. Laskuja voi tarkastella myös niin, että ne sekoitetaan ja näin kukin saa tarkasteltavakseen itselleen uuden ja näin ollen haastavamman laskun.