Mihin sattuu? (s. 60)
Opiskelijat lukevat yhdessä lauseet, joissa kuvaillaan erilaisia vaivoja ja kipuja. Yhdessä he miettivät, mitä tilanteissa kannattaa tehdä ja mikä vaivoihin auttaa. Pari- tai ryhmätyöskentelyn jälkeen tehtävä käydään vielä yhdessä läpi ja opettaja kirjoittaa näkyviin uusia ja tarpeellisia sanoja ja ilmauksia.
Tehtävä kertaa ja vahvistaa terveydentilaan liittyvää sanastoa ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden ammentaa tietoa omasta elämänkokemuksestaan. Tehtävä tarjoaa myös oivan tilaisuuden oppia erilaisia kansantapoja parantaa ja helpottaa vaivoja.
Takaisinsoittopalvelu (s. 60)
Opiskelijat kuuntelevat tekstin verkosta. He selittävät omin sanoin, mitä tekstissä sanotaan ja pohtivat yhdessä opettajan johdolla, miten heidän tulisi toimia, jos he:
A. haluavat varata ajan.
B. haluavat kysyä neuvoa vatsatautiin.
C. haluavat vaihtaa lääkäriaikaa.
D. haluavat pyytää lääkärintodistuksen sairaudesta työharjoittelupaikkaansa varten.
Teksti luetaan vielä yhdessä ja kuunnellaan se uudelleen. Hankalat ja epäselvät kohdat selvitetään opettajan johdolla.
Terveydenhoitaja soittaa takaisin (s. 61)
Teksti luetaan aluksi käyttäen apuna seuraavia sisältökysymyksiä:
1. Miksi terveydenhoitaja soittaa Liisalle? (Liisa on soittanut terveyskeskukseen. Siellä on käytössä takaisinsoittopalvelu. Siksi terveydenhoitaja soittaa takaisin Liisalle.)
2. Miksi Liisa haluaa ajan lääkärille? (Hänellä on ollut kuumetta jo yli viikon. Hänellä on myös vatsa kipeä ja häntä pyörryttää ja oksettaa.)
3. Milloin Liisa saa lääkäriajan? (Liisa saa lääkäriajan samana iltapäivänä kolmelta.)
Teksti luetaan vielä uudestaan yhdessä ja selvitetään hankalat kohdat ja kysymysten oikeat vastaukset. Sen jälkeen teksti kuunnellaan ja verrataan puhekielistä tekstiä kirjakieliseen tekstiiin.
Ilmoittautuminen (s. 61)
Teksti luetaan yhdessä ja selvitetään hankalat ja epäselvät kohdat. Sen jälkeen teksti kuunnellaan ja verrataan puhekielistä tekstiä kirjakieliseen tekstiin.
Lääkärikutsu (s. 62)
Opiskelijat tarkastelevat pareittain tai pienissä ryhmissä sivulla olevaa lääkärikutsua ja vastaavat siihen liittyviin kysymyksiin. Sen jälkeen lääkärikutsun teksti, kysymykset ja vastaukset käydään vielä läpi opettajan johdolla.
Tässä yhteydessä kannattaa tarkastella myös autenttisia lääkärikutsuja, Kelasta tai terveyskeskuksesta tulleita papereita tai muita virallisia kirjeitä. Niitä voidaan tarkastella seuraavien kysymysten avulla:
1. Kenelle kirje tai kutsu on?
2. Kuka sen on lähettänyt?
3. Milloin kirje tai kutsu on päivätty?
4. Mikä kirje tai kutsu on?
5. Mitä sinun pitää tehdä, kun saat tämän kirjeen tai kutsun?
Vastaanotolla (s. 63)
Teksti luetaan osissa pareittain tai pienissä ryhmissä ja vastataan kunkin osan jälkeen tekstiin liittyviin kysymyksiin. Sen jälkeen teksti sekä sen kysymykset ja vastaukset käydään läpi opettajan johdolla. Lopuksi teksti kuunnellaan verkosta.