Mennään jo naapuriin -kertomuskokonaisuus

Alkuperäisteksti
Katajavuori, Riina (teksti), Savolainen, Salla (kuvitus) 2017. Vellamo, Syyria, Kreikka-Brasilia, Filippiinit, Ghana, Nepal, Viro, Jemen, Irak. Mennään jo naapuriin 5, 6, 10–13, 16–17, 18–9, 20–21, 34–35, 42–43, 36–39. Tammi.

Kertomukset lyhyesti
Kirjailija Riina Katajavuori, hänen kouluikäinen tyttärensä Vellamo ja kuvittaja Salla Savolainen vierailevat erilaisissa kodeissa, joiden asukkaat ovat muuttaneet  Suomeen eri puolilta maailmaa.
Vellamo tutustuu eri kulttuureista ja maista Suomeen muuttaneisiin lapsiin, jotka puhuvat kotonaan muuta kieltä kuin suomea. Erimaalaisten lasten arjesta löytyy yllättävän paljon yhdistäviä piirteitä, ja muualta tulleet lapset tekevät kiinnostavia havaintoja suomalaisesta arjesta.
Alkuperäisteoksesta Mennään jo naapuriin on valittu kahdeksan kotia ja kertomusta. Jokaisen perheen kertomusta kuvittaa jokin yksityiskohta perheenjäsenten kertomuksesta.

Kertomusten teema
monikulttuurisuus

Sisältökysymykset
Jokaiseen kertomukseen on omat sisältökysymykset. Kertomusten lukemisen yhteydessä eri kulttuuritaustoihin perehtymistä voidaan syventää vierailijoiden tai videoklippien avulla.

Liite 16 sisältää yksittäisiä kuvia kertomuksista. Kuvia voi hyödyntää esimerkiksi niin, että jokaiselle kuvalle löydetään oma kertomus ja kertomuksesta kuvan osoittama yksityiskohta.

Vellamo
•    Mitä tiedät Vellamosta?
(Vellamo on 8-vuotias ja asuu kerrostalossa Helsingissä. Hänen perheeseensä kuuluu isoveljiä sekä vanhemmat. Myös isovanhemmat ovat suomalaisia.)
•    Miten Vellamo aikoo ottaa selvää toisten lasten kulttuureista?
(Hän aikoo soittaa kotien ovikelloa ja mennä katsomaan.)
Syyria
•    Miksi Kamil on lähtenyt kotimaastaan?
(Siellä alkoi sota.)
•    Mitä samaa on syyrialaisissa ja suomalaisissa?
(He ovat hiljaisia, luotettavia ja vähän ujoja.)
•    Mikä yllätti Kamilin hänen saavuttuaan Suomeen?
(Taivas oli täynnä ilotulituksia.)
•    Miten Kamil nauttii talvesta?
(Hän on oppinut hiihtämään, uinut avannossa ja nähnyt revontulia. Hän aikoo opetella luisteluhiihdon.)
Kreikka-Brasilia
•    Mistä Nina pitää erityisen paljon?
(Piirtämisestä)
•    Missä kaikkialla Ninan perhe on asunut?
(Skotlannissa, Brasiliassa ja Suomessa)
•    Mikä lemmikki heidän perheessään on?
(Koira)
Filippiinit
•    Mikä oli Liannen äidin ammatti ennen kuin he muuttivat Suomeen?
•    Äiti oli luokanopettaja.
•    Mitkä ovat Liannen lempiruokia?
•    kanakeitosta, parsakaalista, pinaatista
•    Mitä tarkoittaa Ganda?
•    kaunis
Ghana
•    Mitä erityistä on Eugenen isässä?
(Hän on Suomessa asuvien akan-heimolaisten kuningas.)
•    Mitä Eugenen perhe tekee ystävien kanssa?
(Kerran kuukaudessa he järjestävät juhlat, jossa pukeudutaan värikkäisiin asuihin, tanssitaan ja puhutaan omaa twin kieltä.)
Nepal
•    Miksi Kripa ei syö naudanlihaa?
(Kripa on hindu, ja lehmä on hindujen pyhä eläin.)
•    Mitä Karunan perheen keittiöstä löytyy?
(Keittiön nurkassa on pieni temppeli. Kun äiti tekee ruokaa, hän laittaa pienen ruoka-annoksen temppeliin.)
•    Mitä laittaisit nepalilaiseen teehen?
(Teetä, vettä, maitoa, sokeria, mustapippuria, kardemummaa ja kanelia)
Viro
•    Mistä Patrick haaveilee?
(Hän haaveilee siitä, että hänestä tulee lentokoneen ohjaaja.)
•    Mikä on Patrickin pikkusiskon toiveammatti?
(Hän haluaa olla eläinlääkäri.)
•    Mikä on virolaisten jouluherkku?
(Verimakkara puolukkahillon ja hapankaalin kanssa)
•    Jemen
•    Missä Ibrahim asuu?
(Helsingissä vastaanottokeskuksessa)
•    Mitä Ibrahim ikävöi?
(Kavereitaan ja tuttua ruokaa)
•    Miten Ibrahim viettää aikaa?
(Hän lukee ja leikkii toisten lasten kanssa.)
•    Miltä Suomen talvi tuoksuu?
(Puhtaalta ja kylmältä)
•    Mitä tarkoittaa paastokuukausi?
(Paaston aikana saa syödä vasta, kun aurinko on laskenut.)
Irak
•    Miksi Ahmedin matka Suomeen kesti kauan?
(Matka kesti 34 päivää ja kulki halki Euroopan. Matkaa täytyi tehdä monella eri kulkuvälineellä.)
•    Mistä Ahmed unelmoi?
(Ahmed unelmoi siitä, että hän saisi asua Suomessa koko perheensä kanssa.)

Toiminnalliset tehtävät
Mennään naapuriin -kertomukset voivat toimia inspiraationa laaja-alaisille oppimiskokonaisuuksille, ja toiminnallisten menetelmien käyttäminen syventää ja monipuolistaa oppimista. Eri maissa kiehtovat niin musiikki, kuvataide, ruokakulttuuri, perinteet, liikunta kuin luontokin – nähtävyyksistä ja eri kielistä puhumattakaan.
1.    Järjestetään Matkamessut. Oppilaat on jaettu ryhmiin ja jokainen ryhmä saa tutkimuskohteekseen yhden kertomuksista. Kertomuksen perheen kotimaasta ja sen kulttuurista selvitetään ennalta sovittuja asioita, joita esitellään matkamessuilla.
2.    Tutustutaan maan musiikkikulttuuriin. Kuunnellaan, soitetaan, lauletaan ja tanssitaan eri maiden musiikkia. Voidaan järjestää jopa oma konsertti.
3.    Kertomuksiin voidaan liittää karttaseikkailua. Esimerkiksi Ahmedin perheen matka Irakista Suomeen oli hyvin pitkä ja kulki useiden valtioiden kautta: Irak, Turkki, Kos, Kreikka, Makedonia, Serbia, Unkari, Itävalta, Saksa, Ruotsi, Suomi (Tornio, Helsinki). Tutkimalla karttaa lapselle hahmottuu kuljetun matkan pituus. Lapsen on helpompi samaistua matkan vaatimuksiin ja rasituksiin. Apuna karttaseikkailussa voidaan käyttää esimerkiksi Google Maps tai What is Street View? -palvelimia.
4.    Eri maiden kulttuureihin tutustuttaessa esimerkiksi sadut ja tarinat voivat johdatella draaman lähteille. Yhdessä voidaan valmistella nukke- tai pöytäteatteriesityksiä, näytelmiä tai animaatioita.
5.    Kertomuksia voidaan lähestyä kädentaitojen kautta. Kertomuksista voidaan valita mielenkiintoisimpia kohtia ja rakennella niistä miniatyyrisia malleja esimerkiksi kenkälaatikkoon. Miltä näyttäisikään esimerkiksi pieni nepalilainen keittiötemppeli?