Aiheen käsittely eri oppiaineissa

Alla pieni vinkkilista, missä yhteydessä luonnonvaroihin ja niiden kestävään käyttöön liittyviä asioita voi eri oppiaineissa ottaa esille:

  • Biologia: toimiva ekosysteemi ilmaisten palvelujen tuottajana ihmiselle, metsänhoito ja kasvinviljely, luonnon monimuotoisuus, oman elinympäristön tilan tutkiminen sekä oman ympäristökäyttäytymisen pohtiminen

  • Maantieto: vauraiden ja vähemmän kehittyneiden maiden olojen vertailu, Eurooppa luonnonvarojen käyttäjänä, luonnon ja ihmisen toiminnan vuorovaikutus Suomen eri alueilla, ympäristökysymykset paikallisesti ja maailmanlaajuisesti sekä ongelmien ratkaisumahdollisuuksien pohtiminen

  • Äidinkieli: vaikuttaminen, mielipidekirjoitukset, aineistopohjainen teksti, verkkolehden tuottaminen

  • Yhteiskuntaoppi ja historia: kulutuksen historia eli ihminen luonnonvarojen hyödyntäjänä eri aikoina: 1800-luvun teollistuminen ja kaupungistuminen, 1950-luvun rakennemuutos, länsimainen kulutusyhteiskunta

  • Kemia: seurataan jotakin alkuainetta ja sitä, miten se on mukana rakentamassa luontoa ja kuinka sitä hyödynnetään raaka-aineena, palautuuko aine kiertokulkuun, muuttuuko saasteiksi; esimerkiksi hiilen, typen ja raudan seuraaminen erilaisiin yhdisteisiin, luonnonmateriaaleihin, eliöiden kudoksiin, saasteisiin ja maaperään

  • Fysiikka: energia ja omat käytänteet

  • Kuvaamataito: kantaaottavat julisteet tai graffitit, aineettomat luonnonvarat/esteettisyys, luonto suomalaisten taiteilijoiden innoituksen lähteenä

  • Musiikki: luonto suomalaisten taiteilijoiden innoituksen lähteenä, omat räpit yms.

  • Matematiikka: ympäristömatematiikka, laskuja oman kulutuksen vaikutuksesta

  • Uskonto ja elämänkatsomustieto: etiikan kysymykset (tulevien sukupolvien oikeudet, ihmisen asema jne.)

  • Kielet: tekstejä ja keskustelua ajankohtaisista globaaleista asioista, tiedonhankinta projekteissa vieraskielisiltä sivustoilta

  • Tekninen ja tekstiilityö: eri materiaalien elinkaareen tutustumista, oppilaat ideoivat ja toteuttavat mahdollisimman ympäristömyönteisen työn

  • Kotitalous: kuluttajan valinnat arjessa

  • Terveystieto: miten luonnon hyvinvointi takaa omankin hyvinvointimme (ilmanlaatu, vedenlaatu, UV-säteily, mielen hyvinvointi yms.)

  • Opinto-ohjaus: ympäristöosaaminen on monen alan ammattitaitoa tai yritystoimintaa sekä suomalaista huippuosaamista – etsitään esimerkkejä, tutustutaan suomalaiseen huippututkimukseen (esim. Tekes, CleantechFinland, VTT)

Teksti: Pirjo Piesala