Oppilaat laativat pareittain listaa luonnonvaroista. Opettaja ei auta heitä kertomalla, mitä luonnonvaroilla tarkoitetaan, vaan annetaan oppilaiden itse pohtia, mitä niihin kuuluu ja mitä ei.
Keskustellaan, miten suomen kielen sanan ”luonnonvara” määriteltäisiin sanakirjassa. (Saako luonnonvaroja muualta kuin luonnosta? Voiko happi tai maisema olla luonnonvara?). Määritellään sana monisteelle.
Oppilaat luettelevat listaamiaan luonnonvaroja ja opettaja kirjoittaa niitä samalla näkyville.
Oppilaat pohtivat Luovasti luonnonvaroista -verkkoaineiston avulla:
- mitkä luonnonvarat ovat uusiutuvia, mitkä uusiutumattomia, ehtyviä tai säilyviä
- mitä luonnonvaroja on Suomessa, tuodaanko niitä myös ulkomailta
- mitä luonnonvaroja voi käytön jälkeen kierrättää raaka-aineeksi tai energiaksi
Jos aikaa on vähän, vaihe voi olla myös opettajajohtoinen. Tällöin opettaja kirjaa oppilaiden luettelemat luonnonvarat ylös kahteen ryhmään. Pohditaan, miksi ne ovat eri ryhmissä. Kirjataan aineettomat ja aineelliset luonnonvarat monisteelle. Oppilaat ryhmittelevät tehdyt listat uusiutuviin ja uusiutumattomiin ja rastittavat monisteelle, mitä luonnonvaroista on Suomessa.