Suomessa on luottamukseen perustuvat järjestelmä, jossa kunnat ja koulut ovat autonomisia toimijoita eikä esimerkiksi Opetushallituksella ole valvontaroolia. Valtakunnalliset opetussuunnitelmat määrittelevät raamin, jonka pohjalta kunnat ja koulut laativat omat opetussuunnitelmansa. Tuntimäärän jakautumisesta oppiaineiden kesken ja valinnaisaineiden vähimmäismäärästä päättää valtioneuvosto.
Koulujen valvonnasta vastaavat kunnat ja aluehallintoviranomaiset. Opetushallitus ei valvo opetuksen järjestäjien toimintaa, eikä se ole toimivaltainen käsittelemään ja puuttumaan yksittäisten koulujen tai opettajien toimintaan. Jokaisella on oikeus kannella koulujen tai niissä toimivien virkamiesten toiminnasta aluehallintovirastolle, eduskunnan oikeusasiamiehelle tai valtioneuvoston oikeuskanslerille.
Opettajalla on päävastuu opetuksesta. Suomessa on erittäin ammattitaitoinen opettajakunta, joiden ydintaitoja on arvioida tilannekohtaisesti, millä tarkoituksenmukaisilla menetelmillä saavutetaan parhaimmat oppimistulokset.
Perusopetusasetus velvoittaa kouluja myös tiedottamaan oppilaille ja huoltajille lukuvuosisuunnitelman keskeisistä seikoista.
Oppilaiden koulutyön onnistumisen kannalta merkittävä tekijä on kodin ja koulun saumaton yhteistyö. Kun opetus- ja lukuvuosisuunnitelmat ja koulun toimintaa suunnitellaan yhteistyössä, sitoudutaan samalla yhteisiin tavoitteisiin. Myös oppilaille tulee lain mukaan järjestää mahdollisuus osallistua opetussuunnitelman ja siihen liittyvien suunnitelmien valmisteluun.