Nyheter

EDUFI Fellowship-programmet främjade utländska doktoranders mobilitet till Finland

Program Högskoleutbildning Internationell mobilitet Internationalisering Ukraina
EDUFI Fellowship-programmet som stöder universitetens internationella verksamhet fick utmärkt vitsord i Utbildningsstyrelsens konsekvensbedömning. Med hjälp av programmet fortsatte största delen av de utländska forskarstuderande som kom till Finland sina studier i Finland och ingen avbröt sina studier.

EDUFI Fellowship-programmet är i första hand avsett för sådana forskarstuderande som bjuds till Finland som kommer till ett finländskt universitet för att avlägga antingen hela doktorsavhandlingen eller en dubbelexamen. Programmet är främst avsett för den inledande fasen av fortsatta studier, varefter man önskar att studierna och forskningsarbetet ska fortsätta i Finland. Det här målet har man lyckats utmärkt med, eftersom 81,6 procent av de forskarstuderande som deltog i programmet fortsatte sin forskning och sina studier i Finland. Nästan var tionde stipendiat fortsatte sina studier vid ett utländskt universitet som planerat. Det är också anmärkningsvärt att ingens studier avbröts.

Under en tvåårsperiod rapporterades sammanlagt 143 stipendieperioder. Enligt konsekvensutredningen hade endast 13 procent av mottagarna av EDUFI Fellowship-stipendiet ännu inte fått fortsatt finansiering. Många av de, som fick fortsatt finansiering hade fått finansiering från flera källor. Det är värt att nämna att i den fortsatta finansieringen hade universitetens egen projekt- eller forskningsfinansiering överskridit stiftelsefinansieringen.

Med EDUFI Fellowship-programmet lockas internationella experter till Finland

Målet med EDUFI Fellowship-programmet är att främja genomförandet av åtgärdsprogrammet Talent Boost och locka internationella experter till Finland. Utifrån konsekvensbedömningen uppnår EDUFI Fellowship sina mål väl och utgör ett viktigt finansieringsinstrument för att stödja universitetens internationella verksamhet.

Utbildningsstyrelsen genomförde en konsekvensbedömning i samband med den normala stipendierapporteringen. Sammanlagt behandlades 143 EDUFI Fellowship-stipendierapporter. I bedömningen ingick slutrapporterna från stipendiaternas finländska värduniversitet från en tvåårsperiod, dvs. från februari 2023 till mars 2025. Syftet var att kartlägga programmets ändamålsenlighet både med tanke på stipendiaternas doktorsavhandlingsarbete och med tanke på att skapa nytt internationellt samarbete eller stärka befintligt samarbete.

Ett viktigt stöd för universitetens internationalisering

De som besvarade enkäten bedömde att programmets centrala mål uppnåtts mycket väl. EDUFI Fellowship-programmet fick medeltalet 4,6 på skalan 1–5, där 1 var mycket dåligt och 5 mycket bra. Eftersom programmets huvudsakliga syfte är att stödja internationaliseringen av institutionerna vid universiteten kan resultatet av konsekvensbedömningen anses vara utmärkt. EDUFI Fellowship-programmet är ett viktigt verktyg och en viktig finansieringskälla för att stödja universitetens internationella verksamhet.

Plock ur avhandlingshandledarnas fritt formulerade respons:

”Det är viktigt att bevara EDUFI-finansieringen, eftersom den riktas till utländska forskare som befinner sig i början av sin doktorsavhandling och som inom många vetenskapsområden har mycket svårt att få finansiering någon annanstans.”

”EDUFI has played a critical role in bringing top level students to Finland, where they can then find other funding agencies and complete their PhD studies. Many remain in Finland after the Ph.D. This would be impossible otherwise. I believe that EDUFI’s contribution to science in Finland is extremely important and positive.”

”The obtained results were the subject of interest for both sending and host institutes and promoted the collaboration between the research groups.”

”We would like to emphasize the positive impact of hosting international PhD students through the EDUFI scholarship program. Such initiatives promote cultural exchange, foster global research collaborations, and contribute to the overall enrichment of our academic community.”