I detta avsnitt samlas användbar information för HEP-projektsamordnare om projektgenomförande.
Programmen HEI ICI och HEP
Utrikesministeriet finansierar programmet ur Finlands medel för utvecklingssamarbete och Utbildningsstyrelsen fungerar som programmets administratör.

Stöd till utbildning i utvecklingsländerna främjar kunskap, utvecklingen av ett fungerande, effektivt och jämlikt samhälle, företagsamhet samt hållbar utveckling. HEP programmen står i linje med och främjar Finlands utvecklingspolitiska mål. Projekten tar alltid även hänsyn till respektive lands egna utvecklingsmål och de baseras på behoven vid högskolorna i utvecklingsländerna.
Innehållsprioriteringarna för det understöd som beviljas ur HEP-programmet under den finansieringsperiod som täcker åren 2024–2026 är lärarutbildning, klimatförändringen, cirkulär ekonomi och livsmedelstrygghet.
I de projekt som får finansiering utvecklas till exempel utbildningen i fråga om livsmedelstrygghet i Nepal och utnyttjandet av biogas som energikälla i Zambia, fortsätter samarbetet för att utveckla lärarutbildningen i Moçambique och främjas delaktigheten för personer med funktionsnedsättning i Tanzania. Liksom det tidigare HEI ICI-programmet fortsätter programmet fokusera på att utveckla innovativa undervisningsmetoder och distansundervisning.
Sju länder deltar i samarbetet. Ett nytt land bland dessa sju är Rwanda, med två projekt som finansieras. De mest långvariga samarbetsländerna på den afrikanska kontinenten är Tanzania, Moçambique, Kenya, Zambia och Namibia. Nepal är det enda asiatiska landet med ett projekt som finansieras.
Utrikesministeriet hade beviljat 11,2 miljoner euro till högskolepartnerskap, som utvecklade kapaciteten inom distansundervisning bland högskolor i den globala södern samt stödde en bredare tillgång till högre utbildning bland studerande.
HEI ICI -programmets tyngdpunktsområde var att utveckla distansundervisning (HEI ICI - Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument). De finansierade projekten byggde upp plattformar för distansundervisning, digitala inlärningsmiljöer, bl.a MOOCs-studiehelheter och distanskurser, samt stärkte lärarnas pedagogiska färdigheter inom IT och digital undervisning.
Projekten kommer att jobbade med att lösa den globala inlärningskrisen, bromsade klimatförändringen, skapade innovationer och stärkte samarbetet mellan högre utbildning och arbetslivet.
Projektets samarbetspartners fanns i åtta olika länder i Afrika och Asien med högskolor både från huvudstäder och mindre högskolor från landsbygden. HEI ICI-programmet stödde även tematiska högskolenätverk i Finland, eftersom både yrkeshögskolor och universitet samarbetade inom projekten. Olika aktörer samarbetade inom projekten både i Finland och i mottagarländerna, utöver högskolor deltog även andra samarbetspartners såsom medborgarorganisationer, undervisningsministerier och andra myndigheter, lokalbefolkning och representanter för den privata sektorn.
Utrikesministeriet beviljade 12 miljoner euro för högskolornas utvecklingssamarbete för åren 2017–2020. Totalt finansierades 20 projekt i 16 olika länder med avsikten att stärka kapaciteten hos högskoleutbildningen i utvecklingsländer.
Samarbetet koncentrerades till de minst utvecklade länderna i Afrika och Asien, speciellt till partnerländerna för Finlands utvecklingssamarbete. Också andra länder var representerade, bl.a. Peru och Myanmar.
Samarbete skedde inom högskolenätverk, vars storlek och geografiska omfattning varierade. Med stödet utvecklades bland annat högskolornas studieprogram och undervisningsmetoder, det ordnades fortbildning för personalen och forskningskapaciteten och kontakterna med arbetslivet stärktes. Projekten bidrog till att utveckla högskolornas ämnesspecifika, metodologiska, pedagogiska och administrativa färdigheter.
Resultaten av projekten inom programmet HEI ICI uppföljs på flera nivåer. Uppföljning på årlig basis och för varje programperiod har ägt rum sedan 2010, då projekten inleddes. Ta del av resultaten från materialen nedan.
Projektspecifika resultat 2020-2024
Alla förfrågningar gällande projekt skickas till adressen hep(at)oph.fi.
Programmets kontaktpersoner vid Utbildningsstyrelsen:
- Annika Sundbäck-Lindroos, tel. +358 29 533 8542
- Kaija Pajala, tel. +358 29 533 8571
- Anne Peltonen (ekonomisk förvaltning), tel. +358 295 331 398