Samer, romer och teckenspråkiga elever
Eleverna och de studerande handleds att känna igen, förstå och respektera allas rätt till sitt eget språk och sin kultur. Undervisningsspråket i den grundläggande utbildningen är i enlighet med lagen om grundläggande utbildning antingen finska eller svenska. Undervisningsspråket kan också vara samiska, rommani eller teckenspråk.
Språkgrupper och kulturer
Samer och elever och studerande med samiska som modersmål
Undervisningen för samer öka elevernas och de studerande förståelse och uppskattning för den egna språkliga och kulturella bakgrunden. Läs mer om undervisningen för samer.
Romer och elever och studerande med romani som modersmål
Syftet med undervisningen för elever och studerande med romani som modersmål är att stärka utvecklingen av den egna identiteten och kännedom om sin egen historia och kultur. Läs mer om undervisningen för romer.
Teckenspråkiga elever och studerande
Det särskilda uppdraget för undervisningen för teckenspråkiga är att stärka elevernas och de studerandes identitet som teckenspråkiga. Läs mer om undervisningen för teckenspråkiga.