Statsunderstödslagen (688/2001)
Statsbudgeten 2021, moment 29.80.50.04.
Goda och mångsidiga läs- och skrivfärdigheter utgör grunden för allt lärande och för att man ska klara sig i samhället samt är centrala färdigheter såväl för studier som för arbetsliv. Läskunnighet och läsintresse hänger också starkt samman med utvecklingen av multilitteraciteten som en del av allt lärande. Forskning visar att de regionala skillnaderna har ökat och att antalet svaga läsare också stigit. Det här medför en ökad risk för marginalisering såväl i studierna som i arbetslivet och i samhället i övrigt.
Syftet med verksamhetsunderstödet är att främja genomförandet av Läsrörelsens riktlinjer genom nätverksarbete och implementering av riktlinjerna i praktiken. De reviderade riktlinjerna är följande: vi skapar strukturer för läsfrämjande arbete, vi stärker kompetensen om läskunnighet, vi inspirerar till läsning. Läs mer på adressen www.lukuliike.fi/sv.
Projekt som finansieras med understödet ska sträva efter att finna nya sätt att i samarbete med olika aktörer främja barns, ungas och vuxna läskunnighet, eller stärka redan fungerande verksamhetssätt. Målet för projektet ska vara att uppnå en systemisk förändring, som syns i form av tydligare gemensamma mål och åtgärder över förvaltnings- och kommungränserna.
Med statsunderstödet finansieras projektets arbete med planering och genomförande samt personalresurserna som krävs för arbetet. Projektets språk kan vara finska, svenska eller samiska. Projekten kan även ta i beaktande behoven hos andra språkgrupper eller specialgrupper. Projektet kan fokusera på att främja läskunnigheten hos alla åldersgrupper eller inom en specifik åldersgrupp.
Särskilda tyngdpunkter för ansökan är att
- främja strukturer för läskunnighet, stärka kompetensen om läskunnighet eller inspirera till läsning
- ta fram, förankra och etablera konkreta åtgärderna som stöder läskunnighet
- utveckla och sprida nya lösningar som främjar läskunnighet, eller vidareutveckla fungerande modeller
- verksamheten drar nytta av samarbete och skapar nätverk
- verksamheten kopplas samman till en del av kontinuerligt läsfrämjande arbete och samarbetsnätverk