Syftet med understöden är att i enlighet med Finlands språkutbildningspolitik stödja verksamhet som bidrar till att finländarna får mångsidigare och djupare språkkunskaper samt att öka den regionala jämlikheten inom utbildningen.
Riktlinjerna som fastställts i Nationalspråksstrategin från 2021 (Statsrådets publikationer) är att trygga nationalspråkens ställning och en levande tvåspråkighet. Nationalspråksstrategin strävar efter ett tolerant och fördomsfritt språkklimat, som ska uppnås bland annat genom att stärka och utvidga språkbadsverksamheten.
Målet undervisning på två språk är att eleverna utvecklar en funktionell tvåspråkighet. Målet uppnås effektivast när undervisningen på två språk inleds inom småbarnspedagogiken och pågår ända till slutet av den grundläggande utbildningen.
Definitioner
I Grunderna för läroplanen för grundläggande utbildning (2014), Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014), Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning (2021) samt i Grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022) bestäms om småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning på två språk, som indelas i omfattande och mindre omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk. Omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk kan vara tidigt fullständigt språkbad i de inhemska språken eller annan omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk. Mindre omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk kan vara språkberikad småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning.
Med språkbadsundervisning avses ett program som börjar tidigast i småbarnspedagogiken när barnet är tre år eller senast när förskoleundervisningen börjar, och som pågår till slutet av den grundläggande utbildningen och där en del av undervisningen ordnas på det språk som används i småbarnspedagogiken eller skolans egentliga undervisningsspråk och en del på det andra inhemska språket, finska eller svenska. Språkbadsundervisning kan också ordnas på samiska. Andelen undervisning som ges på språkbadsspråket ska till exempel i tidigt fullständigt språkbad utgöra minst 50 procent av hela programmet så att andelen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen är närmare 100 procent, i årskurserna 1–2 cirka 90 procent, i årskurserna 3–4 cirka 70 procent och i årskurserna 5–9 i genomsnitt 50 procent.
Språkberikad undervisning kan ordnas inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Den kan pågå under hela eller endast en del av den grundläggande utbildningen. Med språkberikad undervisning i den grundläggande utbildningen avses undervisning där mindre än 25 procent av innehållet i läroämnena undervisas på ett annat språk än skolans undervisningsspråk. I språkberikad småbarnspedagogik och förskoleundervisning ordnas mindre än 25 procent av verksamheten regelbundet och planenligt på något annat språk än språket inom småbarnspedagogiken eller undervisningsspråket i förskoleundervisningen.
Med autoktona språk avses samiska, romani, karelska samt finskt och finlandssvenskt teckenspråk.
Med tandemundervisning syftar man på undervisning där elever från två olika språkgrupper kan mötas i autentiska interaktionssituationer och på ett jämlikt sätt använda och utveckla sina färdigheter i varandras språk.
Fokusområden
1. Anordnande av språkberikad undervisning inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning, eller grundläggande utbildning på orter där sådan undervisning inte erbjuds
2. Utvidgning och utveckling av språkberikad undervisning i småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas
3. Anordnande av språkbadsundervisning på svenska, finska eller samiska på orter där sådan undervisning inte erbjuds
4. Utvidgning och utveckling av befintlig språkbadsundervisning på svenska, finska eller samiska samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas
5. Anordnande av omfattande undervisning på två språk inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på orter där sådan undervisning inte erbjuds
6. Utvidgning och utveckling av befintlig omfattande undervisning på två språk inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas
7. Anordnande eller utvidgning av annan småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning som stöder nationalspråksstrategin (till exempel tandemundervisning, revitalisering av autoktona språk eller stärkande av kunskaperna i dem)
8. Anordnande av språkberikad småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning i syfte att revitalisera ett autoktont språk, på områden där sådan undervisning inte redan erbjuds
9. Inledande och utvecklande av verksamheten inom ett nationellt nätverk för undervisning på två språk.