Nyheter

Kriget avbröt ukrainarnas arbete i sjöfartsprojektet tills de kunde återvända till mötena tack vare sina mobiltelefoner

Erfarenheter Erasmus+ Erasmus+ Högskoleutbildningen Internationalisering Ukraina
Den ukrainska utbildningsenheten för sjöfart hoppade inte av Erasmus+-projektet, trots att kriget tvingade undervisningspersonalen och de studerande att fly från krigshärjade Cherson. I projektet utarbetade man webbundervisningsmaterial och byggde en maskinrumssimulator som ger partnerläroanstalterna nya möjligheter till distansstudier inom sjöfarten.
Mersol-laiva satamassa ankkurissa.
M/S MERsol, vars maskinrum simulerades i projektet genom att kopiera verkliga system och funktioner.

För många finländare skulle det ännu för ett par år sedan ha varit en svår uppgift att peka ut den ukrainska staden Cherson på kartan.

Heikki Koivisto, som arbetar vid Satakunta yrkeshögskolas forskningscenter för maritim logistik, skulle dock hört till dem som vet var staden ligger. Han besökte Cherson strax före coronapandemin i februari 2020.

– Enheten för sjöfartsutbildning som då fanns där hade ansökt om medlemskap i den internationella organisationen för maritima universitet IAMU. Jag blev därför ombedd att göra ett auditeringsbesök i Cherson, säger Koivisto om sitt besök vid enheten, som på engelska heter Kherson State Maritime Academy.

Cherson blev sedermera en måltavla för Rysslands förödande anfallskrig.

– Jag kommer ihåg utbildningsenhetens huvudbyggnad, den var ett riktigt fint gammalt stenslott. Enligt vad jag vet borde byggnaden fortfarande vara oskadd, även om själva staden måste vara totalförstörd efter kriget.

Under sitt auditeringsbesök blev Koivisto imponerad av ukrainarnas entusiasm och kompetens inom högre utbildning och sjöfartsbranschen.

När man senare under ledning av Koivisto och SAMK bildade ett Erasmus+-projekt för nätbaserad undervisning inom sjöfart och kartlade eventuella partner för projektet, kom Koivisto att tänka på kollegorna i Cherson.

– De övriga projektpartnerna var redan bekanta sedan våra tidigare projekt. Jag bestämde mig för att fråga ukrainarna om de var intresserade och de kastade sig in i projektet med stor entusiasm.

Maskinrummet bekant i en simulator

Det tvååriga projektet fick namnet MERSol (Maritime Engine Room Simulator Online) och i projektet utvecklades bland annat nätbaserade utbildningsmoduler för maskinmästarutbildningen samt en nätbaserad maskinrumssimulator som stöd för utbildningen.

Partner i projektet var högskolor i Finland, Ukraina, Litauen, Turkiet och Spanien. Företagspartner var simulatortillverkaren Imagesoft från Finland samt företaget Spinaker från Slovenien, som specialiserat sig på utveckling av webbmaterial.

Projektet inleddes i juni 2021 och avslutas i maj 2023. Erasmus+-finansieringen fick projektet från en extra ansökningsomgång som ordnades på grund av coronaviruset. I ansökningsomgången låg högskolornas tyngdpunkt på innovativa verksamhetssätt under digiåldern.

– Vi hade mycket webbundervisning redan sedan tidigare, men många av våra partner hade i praktiken ingenting på webben. För dem var det en stor övergång när de studerande inte längre kom till skolan, berättar Koivisto.

I projektet tog många partner stora kliv framåt i nätbaserad undervisning och undervisning med simulator. 

Enligt Koivisto finns det i själva verket endast tre länder, Holland, Storbritannien och Finland, där en del av den handledda praktiken i högskolestudier inom sjöfarten kan genomföras i simulator. I och med projektet kommer det förr eller senare att finnas sådana på andra håll också, eller så kommer projektet åtminstone att inleda en mer omfattande diskussion om möjligheterna.

Projektarbetet präglades av kriget

Under pandemin visste man inte att en ny kris var på väg. De första mötena i projektet höll man på distans, men beslöt att ordna en första träff på plats i Slovenien i januari 2022. Mötet blev av, även om finländarna på grund av SAMKs coronabegränsningar fortfarande deltog också i det här mötet på distans.

Vid mötet, som hölls en månad innan det ryska anfallskriget inleddes, började det hotfulla läget väcka diskussion.

– Innan attacken var ukrainarna ändå vid ganska gott mod. De konstaterade att ryssarna har ju jämt fört liv borta vid gränsen.

När anfallskriget inleddes avancerade ryssarna snabbt från Krim till Cherson och tog kontroll över staden. Den ukrainska partnerns deltagande väckte diskussion och oro i gruppen.

– Vi hade möten varannan vecka, och under en tid kunde ukrainarna inte delta. Snart dök de åter upp på mötena och deltog med hjälp av sina mobiltelefoner. Alla partner var mycket oroliga, minns Koivisto.

Partner i Litauen tog emot studerande och lärare

En del av de ukrainare som deltog i projektet var tvungna att fly till andra orter i Ukraina. En flyttade till Georgien och en undervisar nu i Storbritannien.

I projektet anpassade man sig till det nya läget och ukrainarna kunde vara kvar i projektet. I november 2022 fick Ukraina tillbaka kontrollen över staden Cherson, men man kan ännu inte återgå till en normal trygg vardag i staden.

– Våra partners är utspridda över resten av Ukraina. Det har förekommit situationer när tillgången till el varit begränsad, men de har lyckats ladda sin utrustning för att kunna delta i våra möten. Under mötena kunde man ofta höra ljudet av flyglarm.

Många förändringar har skett. Den ukrainska undervisningspersonalen har fått sin lön, men till exempel ersättningarna för resekostnader upphörde. SAMK kom överens med Utbildningsstyrelsen om att SAMK betalar resekostnaderna för två ukrainare till mötet i Raumo som ordnades i september 2022 och till följande partnermöten.

– Det var viktigt att de kunde delta, då vi under tre dagar gick igenom användningen av simulatorn. I januari 2023 besökte också hela gänget Klaipeda i Litauen.

De nätverk som skapats inom Erasmus+-projektet har varit till oväntad konkret nytta för ukrainarna. MERSol-projektet bidrog också till att cirka 200 studerande och också lärare från Cherson fortsätter att studera och undervisa i sjöfart vid den litauiska projektpartnerns enhet i Klaipeda.

– De studerande studerar där och bor på internat. Det kan delvis ses som ett resultat av projektet att det här samarbetet blev djupare.

Samarbetet inom projekten kan med andra ord ha sådana här följder: När nöden är som störst kan hjälpen finnas i ditt nätverk av europeiska projektpartner.

Maritime Engine Room Simulator On-Line (MERSol) -projektet

  • Projekttyp: Erasmus+ för högre sutbildning, strategiskt partnerskaprojekt
  • Projekttid: 6/2021 - 5/2023
  • Partners (läroanstalter): Satakunnan ammattikorkeakoulu, SAMK (Finland), Kherson State Maritime Academy (Ukraina), Lithuanian Maritime University (Litauen), Piri Reis University (Turkiet), Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (Spanien)
  • Partners (företag): Image Soft Oy (Finland), Spinaker (Slovenien)
  • Finansiering: 263 290 €