Nyheter

Under Erasmus+-programperioden 2014–2020 utvecklade deltagarna sina färdigheter och stärkte sina nätverk

Program Högskoleutbildning Erasmus+ Erasmus+ Högskoleutbildningen Internationell mobilitet
I responsen från deltagarna i Erasmus+ högskolemobilitet 2014–2020 betonades tillfredsställelse med programmet, det egna lärandet och den egna utvecklingen, inverkan på arbetslivet samt nätverkande.
Nainen hymyilee ja pitää kädessään pientä teknistä laitetta. Hän keskustelee toisen henkilön kanssa tietokoneen äärellä, ja taustalla on tekninen laboratorioympäristö.

Finländska studerande och personal nöjda med sina utbytesperioder 

Under programperioden 2014–2020 deltog 29 119 studerande, 7 991 praktikanter, 5 495 lärare och 6 305 andra anställda i den europeiska mobiliteten. Av dessa fyllde 90 procent i Europeiska kommissionens EU Survey-responsblankett. 233 studerande, 57 praktikanter, 358 lärare och 391 andra anställda deltog i global mobilitet, dvs. utbyten i partnerländer utanför Europa Av dessa besvarade 94 procent EU Survey-responsenkäten. 

Deltagarna har varit nöjda med sin utbytesperiod vad gäller både mobilitet för studerande och personalmobilitet. 92 procent av de studerande och praktikanterna inom den europeiska mobiliteten och 96 procent inom den globala mobiliteten var mycket eller ganska nöjda. Deltagarna i personalmobiliteten har varit lika nöjda med både den europeiska och den globala mobiliteten (98 %).  
 

Viljan att bo utomlands och träffa nya människor motiverar de studerande till utbyte 

Viljan att bo utomlands och träffa nya människor är det klart viktigaste skälet för finländska studerande att åka på utbyte: 85 procent inom den europeiska mobiliteten och 80 procent inom den globala mobiliteten uppgav detta när de fick frågan om sitt motiv till att åka utomlands för att studera. 73 procent inom den europeiska mobiliteten ville förbättra sina språkkunskaper, och inom den globala mobiliteten var det något färre, 61 procent. 

Viljan att lära känna kulturen i ett annat land var en vanligare motivationsfaktor för utbytet inom den globala mobiliteten (82 %) än inom den europeiska (63 %), vilket kan förklaras av att icke-europeiska länder kan vara mindre bekanta för studerande från tidigare än europeiska länder. De studerande som åkte på utbyte motiverades också av viljan att förbättra sina sysselsättningsmöjligheter både i hemlandet och utomlands samt av att uppleva olika studieinnehåll och kurser.  
 

Man vill också förbättra sysselsättningsmöjligheterna genom utbyte  

Även inom praktikantmobiliteten var viljan att bo utomlands, träffa nya människor och lära sig om kulturen i ett annat land bland de viktigaste motivationsfaktorerna, men dessutom betonades viljan att förbättra sysselsättningsmöjligheterna utomlands som den viktigaste motivatorn i synnerhet inom Europa (67 %). Efter utbytet upplever största delen av de studerande och praktikanterna att de kan föreställa sig att arbeta utomlands överlag (89 %) eller i det land där de gjorde sitt utbyte (71 %) i framtiden.  

Inom den globala praktikantmobiliteten är sysselsättningsmöjligheterna i hemlandet däremot en större motivator för utbyte (60 %) än sysselsättningsmöjligheterna utomlands (45 %). Trots det kan 90 procent föreställa sig att arbeta utomlands och 55 procent att arbeta i sitt målland efter utbytet.  
 

I personalutbytet skapas och stärks kontakter 

De vanligaste motivationsfaktorerna för personalmobilitet bland personer som åkt på både lärar- och personalutbyte var att skapa nya kontakter (76 % i det europeiska och 80 % i det globala utbytet) samt att utveckla det befintliga samarbetet, vilket valdes som svar i responsenkäten av 82 procent av deltagarna i det globala utbytet och 66 procent av deltagarna i det europeiska utbytet. Det ansågs också viktigt att samla in kunskap om god praxis utomlands samt att utveckla och dela med sig av den egna kompetensen.  

Utbytesperioden ger lärdomar och utveckling 

Deltagarrapporterna innehåller också frågor om deltagarnas lärande och utveckling under utbytesperioden. Under programperioden 2014–2020 berättade de studerande och praktikanterna att de under sin utbytesperiod lärt sig mest om att uppskatta olika kulturer, studera självständigt och lösa problem. På frågan hur de studerande och praktikanterna upplever att de har utvecklats under utbytesperioden berättade de flesta att de bättre kan anpassa sig till och agera i nya situationer, att de är mer självsäkra och känner sina styrkor och svagheter bättre. 

Infografiken presenterar de vanligaste fördelarna med utbytesperioder för studerande och praktikanter.
Att förbättra anpassningsförmågan, bekanta sig med nya kulturer, öka självsäkerheten och identifiera de egna styrkorna är de vanligaste fördelarna med utbyten som nämnts.

Utbytesperioderna har också betydande effekter på lärarna och den övriga personalen. 94 procent av personalen som deltagit i mobilitet inom Europa och 97 procent som åkte utanför Europa nämnde stärkandet av sitt professionella nätverk och skapandet av nya kontakter som sin viktigaste utveckling. Respondenterna berättade också att utbytesperioden ökat deras tillfredsställelse med det egna arbetet; så tänkte 88 procent av dem som deltagit i europeiskt personalutbyte och 85 procent av dem som deltagit i globalt personalutbyte. 

Utbytet gav ny energi för arbetslivet och internationellt samarbete 

Hur upplevs utbytesperioden ha påverkat de studerandes och praktikanters framtidsutsikter eller den utsändande organisationen? 

Enligt responsen har utbytesperioden starkt påverkat de deltagande studerandenas och praktikanternas tankar om framtiden. Utöver det tidigare nämnda arbetet utomlands vill 88 procent av dem som genomfört sin utbytesperiod i Europa och 86 procent av dem som genomfört den utanför Europa arbeta i en internationell arbetsmiljö. 81 procent av dem som åkt på utbyte i Europa och 85 procent av dem som åkt på utbyte utanför Europa tror också att deras sysselsättningsmöjligheter har förbättrats i och med utbytet. 

Personalen berättar att utbytesperioden har påverkat det yrkesmässiga samarbetet. 94 procent av de anställda som deltog i europeisk mobilitet och 97 procent av dem som deltog i global mobilitet uppger  att de utvidgat sitt professionella nätverk. Av de lärare och personalmedlemmar som deltog i en utbytesperiod i Europa tror 83 procent att utbytesperioden leder till ökat samarbete med målorganisationen; 92 procent av dem som deltog i en period utanför Europa tror så.
 

Vad är EU survey?

Erasmus+ Participant Report (EU Survey) är Europeiska kommissionens elektroniska responsblankett. Studerande eller personalmedlemmar som deltagit i en utbytesperiod fyller i blanketten i slutet av utbytesperioden. Blanketten mäter tillfredsställelsen med studieinnehållet och hur väl utbytesarrangemangen fungerar vid den sändande och mottagande högskolan samt bedömer nyttan av utbytesperioden.