Kittiläborna förde skolvärldens digitala färdigheter och idéer vidare ut i det övriga Europa
- Idén föddes i slutet av 2020, när vi fortfarande var kvar i coronatiden, berättar läraren Ari Mäkinen från Kittilä. – Jag blev kontaktad av Rui Baltazar från Portugal, som frågade om vi var intresserade av ett projekt för att främja användningen av digitala verktyg och metoder inom undervisningssektorn. Jag blev naturligtvis genast intresserad, eftersom jag själv nyss hade avlagt examen Apple Professional Learning Specialist.
I projektet deltog partner från Finland, Portugal, Slovenien, Italien och Rumänien. Tanken var inledningsvis att använda Mäkinens nyförvärvade kunskaper om Apple-enheter och Apple-appar, men det stod snart klart att kunskapsnivån hos de europeiska projektpartnerna var så låg att man snarare måste fokusera på att tillägna sig grunderna i användning av digitala verktyg och metoder. Om skillnaderna i färdigheter i olika delar av Europa skvallrar till exempel det faktum att kabel-TV fortfarande används i stor utsträckning för undervisning och utbildning i Lissabonregionen, medan man i Rumänien närmast använde färdiga YouTube-videor i undervisningen.
Finland ligger långt framme inom digitaliseringen av utbildningen
I många europeiska länder har lärare och elever fortfarande svårt att använda digitala enheter och appar, eller åtminstone utnyttja deras fulla potential, även om digitaliseringen redan har nått undervisningen. Lärarnas kunskaper kan ofta vara begränsade till användning av Word, PowerPoint och YouTube, och digitala läromedel eller inlärningsplattformar av det slag som vi har i Finland finns inte tillgängliga i Sydeuropa eller är i alla fall inte i allmänt bruk.
Eftersom Apples enheter och appar visade sig vara för svåra att använda också för Kittiläbornas projektpartner, och kostnaderna för att byta ut utrustningen dessutom skulle ha varit övermäktiga för dem, blev målsättningen till sist att genom projektet och de produkter det resulterar i ge europeiska lärare, fostrare och elever nya digitala färdigheter. Och dessutom en översikt över alla de möjligheter som digitaliseringen kan medföra för skolvärlden och studier.
- I Finland kan vi vara stolta över hur stor digital kompetens det finns bland lärarna och hur mångsidigt och utbrett vi kan använda digital teknik som stöd för undervisningen i skolorna. Våra europeiska partner var förvånade över hur väl Finland har organiserat detta och hur bra allt fungerar här.
I Kittilä köpte kommunen till exempel en egen iPad till varje elev redan för flera år sedan, och de används som ett hjälpmedel i undervisningen nästan dagligen. Den första uppsättningen iPadar började användas redan före coronapandemin, 2016. Användningen av digitala material och plattformar är redan en oersättlig del av undervisningen i Kittilä.
- Med iPadar kan vi till exempel på ett ögonblick insupa stämningen i en europeisk storstad. Dessutom börjar till exempel böckerna bli ganska gamla i vår lilla skola, så vi går ofta ut på nätet för att hitta den senaste informationen. Alla elever har fått iPadar av kommunen, eftersom det är viktigt för oss att alla elever har tillgång till likadana enheter med de senaste uppdateringarna.
Kurserna inkluderade en genomgång av konkreta exempel
Projektmöten, kurser för lärare och workshoppar ordnades i både Finland och Slovenien under projektets gång. Lärarna fick praktisk utbildning i hur man använder digitala enheter, såsom iPadar, samt idéer och konkreta exempel på hur virtuell och förstärkt verklighet kan användas i undervisningen.
- Det ordnades två kurser inom projektet. I en liten landsbygdsskola i Slovenien fick vi bland annat lära oss mer om robotteknik, virtuell verklighet, 3D-utskrifter och hur de kan användas i undervisningen. Här i Kittilä undervisade jag andra hur man använder iPad och Apples appar, som även kan användas för att ta fram läromedel.
MOOC-webbkursen ger alla möjlighet att lära sig mer om digitaliseringen av skolvärlden
Ett av de kanske viktigaste resultaten av projektet var en webbkurs som är öppen för alla, dvs. en MOOC (Massive Open Online Course), som gör det möjligt för vilken lärare som helst att utveckla sina digitala kunskaper. Kursen ”Do It Yourself MOOC” har hittills haft över 500 deltagare från hela världen och finns tillgänglig på nätet i fem år efter projektets slut.
Det har även publicerats vetenskapliga artiklar om projektet och en e-bok om bästa digitala praxis. En viktig del av projektet var att kartlägga lärarnas behov och utgångsnivå när det gäller digitalisering av undervisningen genom att genomföra en intervjuundersökning genast i början av projektet och samla in god europeisk praxis. Detta sammanställdes sedan till en forskningsrapport av italienska och rumänska universitetsforskare.
Lärarnas självförtroende och digitala kompetens ökade
Enligt responsen från lärarna ökade projektet inte bara deras digitala kompetens, utan även deras självförtroende och mod när det gäller att använda digitala verktyg i undervisningen. Inom projektet skapades även ett nätverk, där organisationer i olika delar av Europa kan utbyta idéer och god praxis gällande digitalisering av utbildning.
- Projektet skulle enligt den ursprungliga planen pågå i två år. Coronapandemin och en projektpartners plötsliga och allvarliga sjukdom gjorde att projektstarten försenades ett halvår. Vi ansökte om förlängning av projektet, och därför pågick projektet i totalt tre år.
Efter projektet har partnerna hållit nära kontakt. Det finns redan planer på ett nytt projekt, som den här gången skulle tränga djupare in i digitalisering, digital kompetens och aktuella teman i anknytning till detta, såsom användning av artificiell intelligens.
Do it Yourself-projektet
- Projekttyp: Erasmus+ för allmänbildande utbildning, samarbetspartnerskap (KA2)
- Koordinator: Kittilä kommun
- Projekttid: 11/2021–10/2024
- Partnerländer: Italien, Portugal, Rumänien och Slovenien
- Finansiering: 180 095 €
Det digitala steget på europeiskt vis
Artikeln ingår i artikelserien Det digitala steget på europeiskt vis, där vi lyfter fram Erasmus+-projekt som främjar digitalisering.
Text: Aino Kivelä