Tryggare användning av digitala apparater för alla barn och unga – Utbildningsstyrelsens Cygnaeus-pris tilldelades Lovisa stads projekt Digipolku

Lovisa stads projekt Digipolku omfattar hela den grundläggande utbildningen och målet för projektet är att trygga en säker användning av digitala apparater för stadens alla barn och unga.
- Vi anser att det är viktigt att fästa uppmärksamhet vid trygg användning av digitala apparater. Att förbjuda telefoner eller enbart begränsa skärmtiden är inte fungerande sätt att lära barn och unga använda digitala apparater, eftersom de inte lär sig att använda apparaterna på ett förnuftigt sätt eller att kontrollera sin egen telefonanvändning, konstaterar professor Kirsti Lonka.
- Inom Lovisa stads projekt börjar säkerhetsfostran redan i barndomen. Projektet som genomförs på stadens initiativ möjliggör att även mindre bemedlade barn och unga har möjlighet att lära sig digitala färdigheter i skolan.
Även det faktum att föräldrarna inkluderas i den digitala fostran utmärker detta projekt.
- Alla vuxna ska kunna garantera barnens säkerhet, och för detta behövs vägledning och information. Det här har man på ett fint sätt tagit i beaktande inom projektet.
Den digitala lärstigen utformades tillsammans med stadens egna lärare
Idén till projektet föddes redan under stadens tidigare DigiEko-projekt, vars mål var att skapa ett eget digitalt ekosystem för undervisningen.
- Då föddes även tanken om en egen digital lärstig. När vi sedan beviljades projektfinansiering blev tanken verklighet, konstaterar Carina Astikainen vid Lovisa stad.
Projektet utgick från utvecklingsprogrammet Nylitteracitet samt nationella läroplansgrunder och lokala läroplaner, med vars hjälp man utarbetade en lämplig helhet tillsammans med lärarna.
Ett av de viktigaste målen för den digitala lärstigen är att alla elever i kommunen ska tillägna sig samma säkerhetsfärdigheter, samtidigt som man stärker möjligheterna till gemenskap. Genom att förenhetliga tillvägagångssätten vill man försäkra sig om att alla elever har de färdigheter som krävs för att använda sociala medier på ett säkert sätt.
- Ett av huvudmålen för projekten är att främja jämlikhet och gemenskap i alla stadens skolor.
Projektet har också ökat samarbetet mellan skolorna och stärkt samhörigheten.
I Lovisa har projektet spridits i skolorna med hjälp av digitutor-lektioner för elever och lärare.
- Under projektets gång har jag även hållit utbildningsdagar för lärare och rektorer i ämnet. Jag gjorde mig redan i början av projekttiden bekant för alla, så det var lätt att ta kontakt med mig och ställa fler frågor.
Inom projektet lär man ut måttfullt och medvetet digitalt beteende – det vill säga hur man när man rör sig i digitala miljöer kan främja sitt eget välbefinnande och skydda sig mot skadligt innehåll och innehåll som är olämpligt för barn. Eleverna har märkt att deras egna färdigheter har stärkts som ett resultat av projektet.
Projektet har även upplevts som viktigt bland elevernas föräldrar och bland lärarna.
- Även om en del av lärarna till en början förhöll sig avvaktande till projektet av rädsla för en ökad arbetsmängd, har de under projektets gång märkt att projektets innehåll har varit till nytta även i deras eget arbete och deras farhågor har inte realiserats.
Projektet ger lärarna en tydlig struktur och konkreta exempel på vilka digitala färdigheter eleverna bör lära sig i olika läroämnen och i olika åldrar. Tack vare detta kan lärarna planera sin undervisning så att den stöder långsiktig utveckling av elevernas digitala kompetens.
Verksamhetssätt som konstaterats fungera inom projektet blir kvar som en del av undervisningen i skolorna i Lovisa även efter den egentliga projekttidens slut.
- För detta får vi tacka stadens nämnd för fostran och bildning, som beslöt att förorda detta. Den digitala lärstigen är nu en viktig del av den digitala strategin för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen i Lovisa.
Lärdomarna från projektet kommer säkerligen att spridas till andra kommuner i fortsättningen.
- Redan i DigiEko-projektet deltog även andra svenskspråkiga kommuner som vi fortfarande idag samarbetar med. Tillsammans försöker vi dela med oss av våra erfarenheter med andra.
Hedersomnämnanden vid utdelningen av Cygnaeus-priset år 2024 tilldelades Uleåborgs stad, Rädda Barnen rf och Distansskola Kulkuri.