Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev Aktuellt om utbildning: För att stärka tron på utbildning krävs samarbete mellan hemmet och skolan samt fungerande samhällsstrukturer
Tron på utbildning bland barn och unga verkar fortfarande vara stark och majoriteten av alla barn och unga tycker om att gå i skolan, men entusiasmen för skolgången minskar sedan en tid tillbaka. Det här framgår av Utbildningsstyrelsens nya Aktuellt om utbildning-nyhetsbrev.
Aktuellt om utbildning är en sammanställning av forskningsrön inom olika områden, material som publicerats av Utbildningsstyrelsen och yrkesverksammas synpunkter och erfarenheter från vardagen inom utbildningssektorn. Målet är att erbjuda en tillförlitlig lägesbild av olika fenomen inom utbildningen i Finland till stöd för utveckling och beslutsfattande. Som en del av nyhetsbrevet genomför vi en enkät med namnet Utbildningspuls. Den första Utbildningspuls-enkäten i början av hösten 2025 hade tron på utbildning som tema och besvarades av 208 yrkesverksamma inom utbildningssektorn.
Enligt de yrkesverksamma som besvarade enkäten påverkas tron på utbildning i synnerhet av den närmaste kretsens inställning till studierna, trivseln i skolan och livskompetensen hos barn och unga. Den närmaste kretsens inställning är särskilt viktig inom den allmänbildande utbildningen. Inom yrkesutbildningen framhävs betydelsen av stöd för lärande och sysselsättningsmöjligheter. I svaren lyfte de yrkesverksamma även fram undervisningspersonalens viktiga roll när det kommer till att stärka tron på utbildning.
– Tron på utbildning är fortfarande stark bland finländarna. Av enkätsvaren kan man dock se att det här är någonting som många yrkesverksamma funderar på och någonting som delvis även väcker oro, säger Minna Kelhä, generaldirektör för Utbildningsstyrelsen.
Skolan behöver samhällets stöd för att stärka tron på utbildning
Utbildningsstyrelsen ordnade i början av oktober ett evenemang där forskare samt representanter för aktörer och organisationer inom utbildningssektorn tog del av de synpunkter som samlats in med Utbildningspuls-enkäten för att skapa en gemensam förståelse av de faktorer som påverkar tron på utbildning.
I diskussionen konstaterades att utöver den närmaste kretsens inställning och den egna livskompetensen påverkas tron på utbildning i hög grad av samhällets strukturer och åtgärder. Lärarna och skolorna behöver stöd från den närmaste kretsen samt samhällsstrukturer som stöder barn och unga för att lyckas i sin uppgift.
I diskussionen betonades att de senaste årtiondenas förändringar i utbildningens strukturer och finansiering har stor inverkan på barns och ungas vardag idag. Många unga kämpar med kraven på att utbilda sig snabbare och effektivare samtidigt som de själva vill utvecklas och lära sig i lugn och ro. Det finns inte alltid en tillit till att de egna valen bär in i framtiden.
I diskussionen kom det tydligt fram att barnens och de ungas tro på utbildning skapas i ett nära samarbete mellan skolan, den närmaste kretsen och samhället. Vi behöver en bred samhällsdebatt och framför allt satsningar på utbildning.
– Ofta diskuteras utbildning på individnivå, men vi bör också diskutera samhällets strukturer: hur kan vi se till att vårt samhälle stöder varje barns och ung persons möjlighet att i lugn och ro hitta sin egen väg och genom detta stärka tron på utbildning, sammanfattar Kelhä.
Lärarnas roll är central: deras tro på utbildningens betydelse och framtidstro bidrar också till att bygga upp tron hos barn och unga. Med anknytning till detta är det även viktigt att understryka betydelsen av lärarnas arbete. I diskussionen lyftes också starkt fram att det händer mycket positivt i skolorna, även om nyhetsrapporteringen om utbildningen ofta fokuserar på utmaningar.
Viktigt att barn, unga och vårdnadshavare får sin röst hörd
I rundabordsdiskussionen konstaterades att barn och unga lyfter fram mycket sådant som är positivt när det gäller skolgången inom forskningsprojekt. Dessutom vill barn och unga delta i samhällsdebatten och påverka sin egen vardag och framtid samt samhällsutvecklingen, men deras röst hörs ofta inte. Därför skulle det vara viktigt att i högre grad inkludera barn och unga även i den samhälleliga debatten om utbildning.
Utbildningsstyrelsen fokuserar nu på att barn och unga samt deras vårdnadshavare ska få sin röst hörd i diskussionen om en starkare tro på utbildning. Utbildningsstyrelsen ordnar våren 2026 diskussionstillfällen och samlar in information om barns och ungas samt vårdnadshavares erfarenheter och önskemål. Ett fungerande samarbete mellan hemmet och skolan främjas även genom projektverksamhet. Institutet för hälsa och välfärd startar tillsammans med Utbildningsstyrelsen ESF+-projektet Voimaa vanhemmuudesta i november 2025. I projektet som delfinansieras av Europeiska unionen deltar även Egentliga Finlands välfärdsområde och Åbo stad.
Nyhetsbrevet Aktuellt om Utbildning skickas ut nästa gång i januari 2026.
Mer information:
Maria Clavert, undervisningsråd, enheten Prognostisering och analys, maria.clavert [at] oph.fi (maria[dot]clavert[at]oph[dot]fi), 029 533 1685
Elina Piskonen, utvecklingschef, enheten Kundrelationer, delaktighet och strategiskt stöd, elina.piskonen [at] oph.fi (elina[dot]piskonen[at]oph[dot]fi), 029 533 1114
Läs mer:
- Läs mer om nyhetsbrevet Aktuellt om utbildning på Utbildningsstyrelsens webbplats
- Nyhet 12.8.2025: Utbildningsstyrelsens nya nyhetsbrev Aktuellt om utbildning ger en lägesbild av fenomen inom utbildning och samlar in erfarenheter från vardagen
- Meddelande 1.8.2025: Det nya läsåret börjar: vi måste hålla fast vid en stark tro på utbildning