Cosmo
- Rekommenderad speltid cirka 5 minuter.
- Ni vet en del om Cosmo. Men ni behöver få mer information för att kunna fortsätta spela.
- Utveckla figuren Cosmo vidare inom gruppen genom att göra en tankekarta.
- Anteckna, skriv och vid behov rita uppgifter om Cosmo i kartan.
- Vilka saker tycker ni att saknas i informationen om Cosmo? Till exempel var Cosmo bor? Hur gammal är Cosmo? Hur bor Cosmo? Vilka människor ingår i Cosmos liv? Lägg alltså mer kött på benen.
När ni har gjort övning 1, kan ni gå vidare till övning 2.
- Rekommenderad speltid cirka 3–5 minuter.
Utforska nu Cosmos drömmar:
- Vilka medvetna drömmar har Cosmo redan?
- Vad strävar Cosmo efter?
- Vad annat drömmer Cosmo om?
Studera också menyn med egenskaper nedan. Välj de egenskaper från den som ni tycker att Cosmo behöver för att kunna uppnå sina drömmar och övervinna sina utmaningar. Välj minst två egenskaper som ni anser att skulle stötta Cosmos resa.
- kreativ
- lugn
- spänd
- rolig
- nyfiken
- entusiastisk
- flitig
- energisk
- empatisk
- beslutsam
- hygglig
- känslosam
- drömmande
- pigg
- fåfäng
- ansvarsfull
- förstående
- avslappnad
- grubblande
- positiv
- käck
- misstänksam
- livlig
- pratsam
- ovetande
När ni har diskuterat drömmarna och valt egenskaper, är Cosmo klar för sin resa och övning 3.
- Rekommenderad speltid cirka 10 minuter.
Härnäst stöter Cosmo på utmaningar i vardagen. Ert uppdrag är att hjälpa Cosmo att klara utmaningarna så gott det går.
Cosmo söker jobb. Hen är intresserad av en plats där de vill ha en video-CV som del av ansökan. Cosmo har utmaningar med att uttrycka sig. Hen upplever att det är enormt svårt att göra en video-CV.
1. Bekanta er som grupp med följande värde i ungdomsstrategin:
#7 Sysselsättning av god kvalitet för alla
- Bakgrundsinformation: Ungdomar lider av hög arbetslöshet, otrygga och exploaterande arbetsförhållanden samt diskriminering på arbetsmarknaden och arbetsplatsen. Bristen på information och på lämplig kompetens för framtida anställning gör att ungdomar inte kan integreras fullt ut på arbetsmarknaden. Därför måste åtgärder vidtas för att säkerställa sysselsättning av god kvalitet för alla.
- Mål: Garantera en tillgänglig arbetsmarknad som ger alla ungdomar möjlighet till sysselsättning av god kvalitet.
2. Planera och spela med mobil in en kort video-CV där Cosmo kan uppträda till sin fördel för att få jobbet, trots sina utmaningar. En av gruppens medlemmar spelar Cosmo. I föregående övning valde ni egenskaper åt Cosmo. De kan vara till nytta i den här övningen.
Den färdiga video-CV:n kan också användas senare i spelet.
När utmaningen i övning 3 är löst, kan ni gå vidare till övning 4.
- Rekommenderad speltid cirka 10 minuter.
Drömmarna är inte ännu uppnådda. Det behövs ytterligare utveckling.
Cosmo använder en del av sin tid på sociala medier. Hen läser inlägg om bland annat slott. Därtill kommenterar hen gärna andras inlägg. Cosmo råkar dock ibland ut för att hens egna texter och inlägg kommenteras i en tråkig ton. Nu vill Cosmo publicera en aktuell nyhet på Twitter och tweeta sin åsikt om saken.
1. Bekanta er som grupp med följande värde i ungdomsstrategin:
#4 Information och konstruktiv dialog
- Bakgrundsinformation: Ungdomar har svårt att kontrollera om information de får är korrekt och tillförlitlig. De måste ha lämpligare verktyg för att navigera i medielandskapet och delta i en konstruktiv dialog.
- Mål: Säkerställa att ungdomar får bättre tillgång till tillförlitlig information, stödja deras förmåga att kritiskt bedöma information och delta i en inkluderande och konstruktiv dialog.
2. Planera vilken typ av nyhet Cosmo vill dela och hur hen tar ställning till den.
- Fundera över hur det vore bäst för hen att presentera saken på Twitter.
- Diskutera hurdana tweetar Cosmo har gjort tidigare och hurdana det vore bra att publicera i fortsättningen.
- Vilka inlägg har tidigare fått folk att skriva tråkiga kommentarer?
- Hur kan Cosmo förbättra sina färdigheter på sociala medier?
När ni har slutfört övning 4 kan ni gå vidare till övning 5 eller jokerövningen.
- Rekommenderad speltid 5–10 minuter.
- Om ni har tid, kan ni istället för den här övningen göra jokerövningen.
Cosmo har nu löst vissa utmaningar och tagit sikte på framtiden och sina egna drömmar. Er resa med Cosmo börjar nå sitt slut.
Värde #11 Ungdomsorganisationer och europeiska program i EU:s ungdomsstrategi lyfter fram betydelsen av europeiska ungdomsorganisationer och program för att forma det europeiska samhället och skapa framtida möjligheter för unga. Europeiska program är till exempel Erasmus+ för ungdomssektorn och Europeiska solidaritetskåren.
- Hur fortsätter Cosmos liv härifrån?
- Vilka råd skulle ni ge Cosmo som vägkost?
- Hur känner ni inför Cosmos fortsatta väg?
- Kan Cosmo kanske få nytta av innehållet i programmen Erasmus+ eller Europeiska solidaritetskåren?
- Om ni vill kan ni ta er en titt på programmens innehåll.
- Förbered er att presentera Cosmo och hens väg i ett 1 minut långt hisstal för de andra grupperna.
- Ni har alltså 1 minut på er för presentationen.
- Rekommenderad speltid cirka 15 minuter.
- Gör den här övningen efter övning 4, om ni har tid.
- Om ni väljer jokerövningen behöver ni inte göra övning 5.
Det har gått bra för Cosmo och resplanen mot drömmarna har klarnat! Ni är nära spelets slut! Vad mer skulle ni erbjuda Cosmo för att föra hen ännu närmare drömmarna eller göra dem lättare att uppnå?
Värde #11 Ungdomsorganisationer och europeiska program i EU:s ungdomsstrategi lyfter fram betydelsen av europeiska ungdomsorganisationer och program för att forma det europeiska samhället och skapa framtida möjligheter för unga. Europeiska program är till exempel Erasmus+ för ungdomssektorn och Europeiska solidaritetskåren.
I jokerövningen har ni fem minuter på er att planera ett projekt som skulle ge Cosmo möjligheter att komma närmare sina drömmars uppfyllelse.
- Projektet kan också vara sådant att det erbjuder Cosmo något nytt.
- Utgå från era första idéer och utveckla projektet modigt.
- Förbered er att presentera Cosmo och ert projekt i ett 1 minut långt hisstal för de andra grupperna.
- Ni har alltså 1 minut på er för presentationen.
Efter övningen samlas alla grupper och presenterar sina projekt. Alla grupper kommenterar varandras projekt.
- Rekommenderad tid är fritt valbar.
Snart är det dags att ta avsked av Cosmo. Tack för den gemensamma resan med Cosmo och gruppen!
Ni samlas nu med de övriga grupperna.
Spelet avslutas med att handledaren ställer er frågor.