

Josa
- ProgramMedborgaraktivitetErasmus+ UngdomssektornEU:s ungdomsprogramEuropeiska solidaritetskåren

Övning 1
- Rekommenderad speltid cirka 5 minuter.
- Ni vet en del om Josa. Men ni behöver få mer information för att kunna fortsätta spela.
- Utveckla figuren Josa vidare inom gruppen genom att göra en tankekarta.
- Anteckna, skriv och vid behov rita uppgifter om Josa i kartan:
- Vilka saker tycker ni att saknas i informationen om Josa? Till exempel var Josa bor? Hur gammal är Josa? Hur bor Josa? Vilka människor ingår i Josas liv? Lägg alltså mer kött på benen.
När ni har gjort övning 1, kan ni gå vidare till övning 2.
Övning 2
- Rekommenderad speltid cirka 3–5 minuter.
Utforska nu Josas drömmar:
- Vilka medvetna drömmar har Josa redan?
- Vad strävar Josa efter?
- Vad annat drömmer Josa om?
Studera också menyn med egenskaper nedan. Välj de egenskaper från den som ni tycker att Josa behöver för att kunna uppnå sina drömmar och övervinna sina utmaningar. Välj minst två egenskaper som ni anser att skulle stötta Josas resa.
- kreativ
- lugn
- spänd
- rolig
- nyfiken
- entusiastisk
- flitig
- energisk
- empatisk
- beslutsam
- hygglig
- känslosam
- drömmande
- pigg
- fåfäng
- ansvarsfull
- förstående
- avslappnad
- grubblande
- positiv
- käck
- misstänksam
- livlig
- pratsam
- ovetande
När ni har diskuterat drömmarna och valt egenskaper, är Josa klar för sin resa och övning 3.
Övning 3
- Rekommenderad speltid cirka 10 minuter.
Härnäst stöter Josa på utmaningar i vardagen. Ert uppdrag är att hjälpa Josa att klara utmaningarna så gott det går.
Josas utmaning i vardagen är långa avstånd. Det är så långt från Josas hem till skolan och hobbyer att hen inte kan ta sig dit till fots eller på cykel. Det går orimligt mycket tid till att vänta på och resa med färdmedel.
1. Bekanta er som grupp med följande värde i ungdomsstrategin:
#6 Verka för ungdomar på landsbygden
- Bakgrundsinformation: Trots EU:s omfattande engagemang för landsbygdsutveckling och med tanke på att nästan en tredjedel av EU:s befolkning var bosatta i landsbygdsområden 2015, råder det alltjämt skillnader mellan att bo i städer och i landsbygdsområden. Det är därför viktigt att säkerställa att ungdomar i städerna och på landsbygden är likställda.
- Mål: Skapa villkor som gör det möjligt för ungdomar att utnyttja sin potential i landsbygdsområden.
2. Gör upp en plan för Josa över hur hen kan spara tid för att göra sådant hen måste och vill göra.
- Hur kan Josas vecka byggas upp så att hen kan göra det hen måste eller vill göra?
- Vilka andra möjligheter har Josa att ordna sin vardag på ett ändamålsenligt sätt?
Program
- Josas gymnasium börjar dagligen kl. 8.15 och slutar kl. 15.45 (i stad A).
- Den lokala miljöskyddsorganisationen har möten på tisdagar och torsdagar kl. 18–20 (i stad B).
- Josas andra viktiga hobby, fotokursen, är på onsdagar kl. 16.30–17.30 och lördagar kl. 12-13 (i stad A).
- Josas närmaste vänner bor i stad B och nära hemmet (på ca 15 minuters gångavstånd).
- Prepkursen på nätet för ansökan till medicinska fakulteten arrangeras vardagar kl. 16.00–17.30.
Kommunikationer
- Josas resor på vardagar hemifrån och till de båda städerna tar tid enligt följande (på veckoslut och helger går det ingen kollektivtrafik):
- Med bil 25 minuter (start hemifrån kl. 7.00 och tillbaka från skolan kl. 16.15).
- Med lokalbuss 50 minuter (start varje heltimme från båda riktningarna).
- Med snabbuss 30 minuter (start varje hel- och halvtimme).
- I stad A finns gymnasiet, bibliotek och två dagligvarubutiker.
- I stad B finns en ungdomslokal, motionsmöjligheter och ett låg- och högstadium.
Diskutera olika alternativ för Josas vardag. Fundera ut en lösning för hen.
När utmaningen i övning 3 är löst, kan ni gå vidare till övning 4.
Övning 4
- Rekommenderad speltid cirka 10 minuter.
Drömmarna är inte ännu uppnådda. Det krävs ytterligare utveckling.
Miljöfrågor är väldigt viktiga för Josa. Hen försöker få människor i sin omgivning att lyssna och förstå hur viktig saken är. Josa tänker delta i en demonstration för miljöskydd.
1. Bekanta er som grupp med följande värde i ungdomsstrategin:
#10 Ett hållbart grönt Europa
- Bakgrundsinformation: Det sätt som vi konsumerar på i dag kan inte miljön klara av. Samhället måste agera mot klimatförändringar och växande miljöhot. Men vårt samhälle kan inte lösa ett problem som det inte är villigt att erkänna. Därför måste alla, även ungdomarna, börja ta ansvar för sina handlingar och sin påverkan på kommande generationers liv. Att skapa hållbarhet genom sin livsstil är inte längre ett val utan en skyldighet.
- Mål: Skapa ett samhälle där alla ungdomar är miljöaktiva, utbildade i miljöfrågor och kan åstadkomma förändring i den egna vardagen.
2. Hjälp Josa att fundera ut fem slagord till demonstrationen.
- Välj vilket perspektiv Josa har för sitt deltagande i demonstrationen.
- Fundera också över vilka andra sätt utöver demonstrationen Josa kan använda för att påverka i synnerhet sina närmaste människor.
När ni har slutfört övning 4 kan ni gå vidare till övning 5 eller jokerövningen.
Övning 5
- Rekommenderad speltid 5–10 minuter.
- Om ni har tid, kan ni istället för den här övningen göra jokerövningen.
Josa har nu löst utmaningar och tagit sikte på framtiden och sina egna drömmar. Er resa med Josa börjar nå sitt slut.
Värde #11 Ungdomsorganisationer och europeiska program i EU:s ungdomsstrategi lyfter fram betydelsen av europeiska ungdomsorganisationer och program för att forma det europeiska samhället och skapa framtida möjligheter för unga. Europeiska program är till exempel Erasmus+ för ungdomssektorn och Europeiska solidaritetskåren.
- Hur fortsätter Josas liv härifrån?
- Vilka råd skulle ni ge Josa som vägkost?
- Hur känner ni inför Josas fortsatta väg?
- Kan Josa kanske få nytta av innehållet i programmen Erasmus+ eller Europeiska solidaritetskåren?
- Om ni vill kan ni ta er en titt på programmens innehåll.
- Förbered er att presentera Josa och hens väg i ett 1 minut långt hisstal för de andra grupperna.
- Ni har alltså 1 minut på er för presentationen.
Jokerövning
- Rekommenderad speltid cirka 15 minuter.
- Gör den här övningen efter övning 4, om ni har tid.
- Om ni väljer jokerövningen behöver ni inte göra övning 5.
Det har gått bra för Josa och resplanen mot drömmarna har klarnat! Ni är nära spelets slut! Vad mer skulle ni erbjuda Josa för att föra hen ännu närmare drömmarna eller göra dem lättare att uppnå?
Värde #11 Ungdomsorganisationer och europeiska program i EU:s ungdomsstrategi lyfter fram betydelsen av europeiska ungdomsorganisationer och program för att forma det europeiska samhället och skapa framtida möjligheter för unga. Europeiska program är till exempel Erasmus+ för ungdomssektorn och Europeiska solidaritetskåren.
I jokerövningen har ni fem minuter på er att planera ett projekt som skulle ge Josa möjligheter att komma närmare sina drömmars uppfyllelse.
- Projektet kan också vara sådant att det erbjuder Josa något nytt.
- Utgå från era första idéer och utveckla projektet modigt.
- Förbered er att presentera Josa och ert projekt i ett 1 minut långt hisstal för de andra grupperna.
- Ni har alltså 1 minut på er för presentationen.
Efter övningen samlas alla grupper och presenterar sina projekt. Alla grupper kommenterar varandras projekt.
Spelets avslutning och frågor
- Rekommenderad tid är fritt valbar.
Snart är det dags att ta avsked av Josa. Tack för den gemensamma resan med Josa och gruppen!
Ni samlas nu med de övriga grupperna.
Spelet avslutas med att handledaren ställer er frågor.