Mobilitetsprojekt
Mobilitetsprojekten finansierar utlandsperioder för studerande och personal och bidrar därigenom till utveckling av kompetensen och organisationen.
Mobilitetsprojekt ingår i programområde KA1 (Key Action 1). Finansieringen ansöks från Utbildningsstyrelsen. Organisationer (eller konsortier) kan ansöka om Erasmus-ackreditering för mobilitetsverksamheten. Genom ackrediteringen kan organisationen ta del av mobilitetsfinansieringen under hela programperioden (Ackrediterades finansieringsansökningar KA121-VET). Organisationer som inte har Erasmus-ackreditering kan ansöka om kortvariga mobilitetsprojekt. Finansieringen söks då för 6–18 månader (ansökan om kortvarigt mobilitetsprojekt KA122-VET).
De är möjligt för de studerande att utvidga sin yrkeskompetens och övriga kompetens under utlandsperioder på en arbetsplats, vid en läroanstalt eller genom att delta i yrkesskicklighetstävlingar. Personalen kan på sina utlandsperioder utveckla sina kunskaper exempelvis genom att delta i en jobbskuggningsperiod, undervisning eller fortbildning samt förstärka sin organisations internationella nätverk. Utlandsperioderna ger såväl studerande som personal möjlighet att bekanta sig med nya undervisningsmetoder eller lärmiljöer.
Samarbetsprojekt
Samarbetspartnerskap (Cooperation partnerships)
Samarbetspartnerskapen är partnerskap för samarbete inom vilka man i internationellt samarbete utvecklar yrkesutbildningen. Samarbetspartnerskap ingår i programområdet KA2 (Key Action 2). Finansieringen ansöks från Utbildningsstyrelsen.
Ett samarbetspartnerskap kan vara ett litet projekt med några partner som fokuserar på utbyte av goda praxis eller ett mer omfattande projekt där man utvecklar konkreta produkter, som till exempel gemensamma studiehelheter, undervisningsmaterial eller pedagogisk praxis.
Partnergruppen består av minst tre organisationer från tre programländer (koordinator + två partnerorganisationer). Samarbete utanför programländerna är också möjligt, om det är motiverat med tanke på projektets mål eller om det tillför projektet nödvändig kompetens.
Projekten pågår 12–36 månader.
Småskaliga partnerskap (Small-scale partnerships)
Småskaliga partnerskap riktar sig i synnerhet till aktörer som är i startgroparna med att påbörja samarbete med internationella partner eller som endast har liten erfarenhet av internationella projekt. Insatsen lämpar sig bra till exempel för att lära sig av andra och för att utbyta god praxis mellan partnerna. Detta kan utgöra grunden för ett framtida samarbete i ett bredare samarbetspartnerskap.
Partnergruppen består av minst två organisationer från två programländer (koordinator + en partner).
Projekten pågår 6–24 månader.
Yrkeskunskapscentrum (Centres of Vocational Excellence)
Kunskapscentren är kompetensekosystem som består av minst åtta partner (från minst fyra länder). Deras vars mål är att stöda aktörer inom yrkesutbildningen att allt bättre anpassa sitt utbildningsutbud till näringslivets behov. Kunskapscentren samlar regionala samarbetspartner såsom aktörer inom yrkesutbildningen, högskolor, företag, organisationer inom näringslivet, myndigheter m.m. Spetsenheternas uppgift är att främja regional, ekonomisk och social utveckling, innovation samt smarta specialiseringsstrategier. Samarbete utanför programländerna är också möjligt, om det är motiverat med tanke på projektets mål och om det tillför projektet nödvändig kompetens.
Yrkeskunskapscentren hör till programområdet KA2 (Key Action 2). Utbildningsstyrelsen informerar om verksamheten, men finansieringen söks direkt hos kommissionen.
Innovationsallianser
I Innovationsallianser-projekten är målet att säkerställa den kompetens som behövs i arbetslivet i framtiden och minska kompetensunderskottet genom att utveckla läroplanerna inom högskoleutbildningen och yrkesutbildningen samt stärka den europeiska innovationskapaciteten genom att stödja informationsutbyte och företagaranda. Projekten ska ha minst en organisation från yrkesutbildningen och en organisation från högre utbildning. Projekten ska också ha en partner från arbetslivet. Samarbete utanför programländerna är också möjligt, om det är motiverat med tanke på projektets mål och om det tillför projektet nödvändig kompetens.
I Alliances for Education and Enterprices-projekten är det centrala för insatsen att stöda samarbetet mellan utbildning och företag samt företagandet och kompetensen inom en eller flera branscher. Alliansen ska bestå av minst åtta partner från minst fyra länder.
Alliances for Sectoral Cooperation on Skills-projekten fokuserar på en omfattande och strategisk utveckling av en viss bransch. Målet är att eliminera kompetensbrister inom branschen och öka branschens verksamhetspotential. De branscher som ska utvecklas definieras i den nya europeiska industristrategin (New Industrial Strategy for Europe). Alliansen ska bestå av minst 12 partner från minst åtta länder.
Innovationsallianser ingår i programområdet KA2 (Key Action 2). Utbildningsstyrelsen informerar om verksamheten, men finansieringen söks direkt hos kommissionen.
Kapacitetuppbyggnadsprojekt
Kapacitetuppbyggnadsprojekt är internationella samarbetsprojekt som syftar till att förbättra verksamhetskapaciteten vid yrkesläroanstalter och -system i tredjeländer som inte är associerade till Erasmus+-programmet (länder utanför Erasmus+). Icke-associerade tredje länder är indelade i regioner; Western Balkans (Region 1), Neighbourhood East (Region 2) (förutom Vitryssland och Ryssland), South Mediterranean countries (Region 3), Sub Saharan Africa (Region 9), Latin America (Region 10), Caribbean (Region 11). Regionala landförteckningar finns i programguiden.
Minst fyra organisationer från minst tre länder ska delta i projektet. Minst två av organisationerna ska vara från ett tredjeland som inte är associerat med programmet. Kraven på partnergruppens sammansättning och geografiska mål beskrivs närmare i programguiden.
Temat för Kapacitetuppbyggnadsprojekt kan vara verksamhet på arbetsplatsen, kvalitetsledning, utvecklande av lärarnas/utbildarnas kompetens och fortbildning, nyckelkompetenser (inkl. företagande), utvecklande av kompetensen inom framtidens sektorer, utvecklande av den kompetens som krävs för en digital och grön övergång, eller något annat ämnesområde som motsvarar utlysningens mål.
Projekten pågår i 1, 2 eller 3 år.
Kapacitetuppbyggnadsprojekt ingår i programområdet KA2 (Key Action 2). Utbildningsstyrelsen informerar om verksamheten, men finansieringen söks direkt hos kommissionen.
Framåtsyftande projekt
Syftet med framåtsyftande projekt är att främja innovation och skapa nya metoder och rutiner inom utbildningssektorn, möjliggöra innovationsöverföring mellan länder eller sektorer eller till olika målgrupper och/eller åstadkomma systemförändringar som kan tas i bruk på ett bredare europeiskt plan.
Inom projektet kan man till exempel genomföra undersökningar och utredningar om internationella utbildningar, pilottestning av innovationer som utvecklats, internationella evenemang och nätverkande, experiment samt evenemang för att sprida resultat. Projekten kan vara mellan utbildningssektorer eller inriktas på flera utbildningssektorer (Kategorin tvärsektoriella projekt) eller endast på sektorn för yrkesutbildning (Kategorin projekt inom yrkesutbildning). Innehållstemana för varje kategori presenteras närmare på denna webbplats och i programguiden.
Projekten pågår i 2 år.
Framåtsyftande projekt ingår i programområdet KA2 (Key Action 2). Utbildningsstyrelsen informerar om verksamheten, men finansieringen söks direkt hos kommissionen.
Jean Monnet-insatser
Jean Monnet-insatserna stöder utbildning, lärande, forskning och diskussion om Europeiska unionen inom olika utbildningssektorer. Syftet är att öka kunskapen om Europeiska unionen och stärka den europeiska identiteten och det aktiva medborgarskapet.
Jean Monnet-insatserna inom yrkesutbildningen främjar förståelsen för EU-frågor bland studerande och lärare. Insatserna gör det möjligt för läroanstalterna att skapa innehåll och inlärningserfarenheter som beror EU samt stärker lärarnas EU-kompetens. I insatserna utvecklas också lärarutbildningen och skapas nätverk för att utveckla undervisningen.
- Jean Monnet-nätverken för allmänbildande utbildning och yrkesutbildning möjliggör erfarenhets- och informationsutbyte i EU-frågor mellan läroanstalter i olika länder samt ökar samarbetet mellan läroanstalter och lärarutbildningsanstalter. Insatsen ger också möjlighet till lärarmobilitet för att ordna gemensam undervisning mellan lärare i olika länder. Projektperioden är tre år.
- ”Lär dig mer om EU”-insatser anordnare av yrkesutbildning: Skolan kan få understöd för undervisningstimmar med EU-tema under läsåret. Syftet är att främja integreringen av EU-kunskap i utbildningskulturen och stärka den europeiska identiteten och det aktiva medborgarskapet bland studerande och lärare. Projektperioden är tre år.
Projekten inom Jean Monnet-insatsen ingår i programområdet KA2 (Key Action 2). Utbildningsstyrelsen informerar om verksamheten, men finansieringen söks direkt hos kommissionen.