Nytt språk ny kultur
Vad ska man ta hänsyn till då man planerar undervisning och handledning för elever med invandrarbakgrund? För vem är lärokursen svenska som andraspråk och litteratur tänkt? Sifferbedömning eller verbal bedömning – vad är rätt? Har elever med invandrarbakgrund rätt till stödundervisning? Ska vitsord som ges av något religiöst samfund antecknas i betyget?
Svaren på dessa och många andra frågor hittar du i denna handbok. Boken är sammanställd för alla dem som arbetar med elever med invandrarbakgrund inom den grundläggande utbildningen eller den undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen. I handboken ingår förutom information ur läroplansgrunderna också en rad konkreta modeller och tips.
Handboken baserar sig på Grunderna för den undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen 2015 och Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014. Båda läroplansgrunderna tas I bruk fr.o.m. 1.8.2016.