Guider och handböcker

Skolor lär sig utvecklingspartnerskap

Internationalisering Grundläggande utbildning Gymnasieutbildning
Skolor lär sig utvecklingspartnerskap pärmbild

Skolor lär sig utvecklingspartnerskap
(pdf, 4.41 MB)

Ladda ned

Vilket kunnande behöver världsmedborgare för att bygga utvecklingspartnerskap?

Utbildningsstyrelsen har tillsammans med utrikesministeriet, ett skolnätverk och ett antal experter genomfört projektet Skolor som utvecklingspartner, det så kallade KOMPPI-projektet. Förberedelserna inför projektet inleddes hösten 2012 och partnerprojektens aktiva fas genomfördes läsåret 2013–2014. Projektresultaten sammanställdes och utvärderades under läsåret 2014–2015, då även denna publikation skrevs.

I projektet diskuterades vad ett jämlikt utvecklingspartnerskap är, på vilka villkor det kan bli framgångsrikt, hur svårigheter ska hanteras och vilka utvecklingsstadier, trappsteg, det finns i byggandet av utvecklingspartnerskap.

De viktigaste resultaten i KOMPPI-projektet redovisas i denna publikation. Publikationen kan vara till nytta inom den grundläggande utbildningen och inom gymnasieutbildningen när global fostran behandlas i det lokala läroplansarbetet. Den stöder grundskolorna och gymnasierna när dessa planerar, genomför och utvärderar projekt i anknytning till global fostran.

Författare
Liisa Jääskeläinen, Paula Mattila, Heli Niska och Tarja Repo (reds.)
År
2015
ISBN pdf
978-952-13-6052-7
Serie
Guider och handböcker 2015:3
ISSN pdf
ISSN-L 1798-906X
Publikationen finns på följande språk
Svenska