Skolor lär sig utvecklingspartnerskap
Utbildningsstyrelsen har tillsammans med utrikesministeriet, ett skolnätverk och ett antal experter genomfört projektet Skolor som utvecklingspartner, det så kallade KOMPPI-projektet. Förberedelserna inför projektet inleddes hösten 2012 och partnerprojektens aktiva fas genomfördes läsåret 2013–2014. Projektresultaten sammanställdes och utvärderades under läsåret 2014–2015, då även denna publikation skrevs.
I projektet diskuterades vad ett jämlikt utvecklingspartnerskap är, på vilka villkor det kan bli framgångsrikt, hur svårigheter ska hanteras och vilka utvecklingsstadier, trappsteg, det finns i byggandet av utvecklingspartnerskap.
De viktigaste resultaten i KOMPPI-projektet redovisas i denna publikation. Publikationen kan vara till nytta inom den grundläggande utbildningen och inom gymnasieutbildningen när global fostran behandlas i det lokala läroplansarbetet. Den stöder grundskolorna och gymnasierna när dessa planerar, genomför och utvärderar projekt i anknytning till global fostran.