Syftet med de etiska principerna för AI inom utbildningssektorn är att stödja människocentreringen och uppfyllandet av förutsättningarna för gott lärande när man använder AI. Etiken styr till att kritiskt och öppet identifiera, följa upp och bedöma värdeval i anknytning till tillämpning av AI. Värderingarna i det finländska utbildningssystemet, såsom jämlikhet, likabehandling och bildning, ska utgöra grunden för tillämpningen av AI och stödja elevens tillväxt samt moraliska bedömningsförmåga. Under utbildningsvägen säkerställs förståelsen för AI som fenomen samt dess effekter på lärandet, samhället och omgivningen. Integreringen av AI i infrastrukturen i vårt utbildningssystem stärks stegvis, och samtidigt utvecklas AI-applikationer snabbt och förnyar vårt sätt att använda teknik. I utbildningen ska man särskilt hantera de risker som den ökade användningen av generativ artificiell intelligens medför.
Inom utbildningssektorn stöds etiktolkningar genom en öppen diskussionskultur och delaktighet. Genom att uppmuntra till etisk reflektion kan man skapa en grund för en välmående arbetsgemenskap och hållbar AI-läskunnighet. När man utarbetar riktlinjer för användningen av artificiell intelligens ska etiska principer beaktas. Det är viktigt att förutom teknologiaktörerna, beslutsfattarna och den akademiska världen även lärarna, eleverna och vårdnadshavarna deltar i diskussionen om etiken i anknytning till AI-teknologi, det vill säga strävan efter gott. De praktiska pedagogiska värdevalen och bedömningen av långtidseffekterna av artificiell intelligens grundar sig på gemensamma grundvärden. Under utbildningsvägen ska eleverna kunna lita på utbildningssystemet, transparent information och förverkligandet av det egna aktörskapet och autonomin.