Planen för småbarnspedagogik styr hur småbarnspedagogiken ordnas, genomförs och utvecklas. Till främjandet av säkerheten hör enligt Grunderna för planen för småbarnspedagogik säkerhetsfostran samt att systematiskt förebygga och följa upp olyckor och ta hand om lokaler och redskap. Enligt lagen om småbarnspedagogik är syftet med småbarnspedagogiken att främja en helhetsmässig uppväxt, utveckling, hälsa och ett helhetsmässigt välbefinnande i enlighet med barnets ålder och utveckling. För barnet ska man säkerställa en småbarnspedagogisk miljö som är utvecklande, som främjar lärande och som är hälsosam och trygg. Den småbarnspedagogiska verksamheten ska också trygga ett verksamhetssätt som respekterar barnet och varaktiga relationer för samverkan mellan barnet och personalen. Lärmiljön omfattas av en fysisk, psykisk och social dimension. Planeringen av säkerheten gäller även personalen inom småbarnspedagogiken och vårdnadshavarna. Vid anordnandet av småbarnspedagogik ska man beakta bestämmelserna i anknytning till arbetarskydd och personalen.
Trygghet och säkerhet i grunderna för planen för småbarnspedagogik
Värdegrunden
- Barnet har rätt att må bra, få omvårdnad och skydd.
- Tillägna sig en hälsosam och hållbar livsstil.
- Ingen form av mobbning, rasism eller våld ska accepteras.
Synen på lärande
- Barnet är en aktiv aktör som lär sig genom att kommunicera med andra människor och den närmaste omgivningen. Säkerhetsfostran är en del av den dagliga verksamheten.
- Barn lär sig bäst då de mår bra och känner sig trygga.
Verksamhetskulturen
- Fysisk, psykisk och social trygghet.
- En trygg gemenskap där man tar itu med konflikter och löser dem på ett konstruktivt sätt.
- Ett fungerande och ansvarsfullt ledarskap samt en personal som behärskar säkerhetsaspekterna.
Mångsidig kompetens och lärområden
- Att ta hand om sig själv och vardagskompetens som ett övergripande mål.
- Jag växer, rör på mig och utvecklas: mål i anknytning till fysisk aktivitet, matfostran, hälsa, trygghet och säkerhet.
- Jag utforskar min omgivning: Barnets färdigheter att iaktta, strukturera och förstå sin omgivning som målsättning.
Lärmiljö
- En hälsosam och trygg lärmiljö som beaktar barnets ålder och utveckling.
- Ändamålsenliga och tillgängliga lokaler.
Utvärdering, uppföljning och utveckling
- Systematiskt.
- Regelbunden utvärdering.