Den första delen av stödmaterialet öppnar upp de allmänna målen för läroämnet och de begrepp som används i grunderna för gymnasiets läroplan (GLP). Enligt GLP är ”undervisningens uppgift att stärka den studerandes historiska tänkande”. De kunskaper i historia som behandlas nedan är samtidigt delområden av det historiska tänkandet, vilka beskrivs på sidorna 288–291 i GLP.
Den andra delen av stödmaterialet preciserar den mångsidiga kompetensen i historia som beskrivs i grunderna för läroplanen. I stödmaterialet har de anmärkningar som kompletterar GLP-texten införts under respektive delområde av den mångsidiga kompetensen. Som läroämne har historia en nyckelställning för att målen för den mångsidiga kompetensen ska kunna uppnås inom gymnasieutbildningen.
I den tredje delen av stödmaterialet öppnas målen för kunskaperna, eventuella arbetssätt och förslag till bedömning upp för varje modul. Exemplen i stödmaterialet är förslag och binder inte det lokala läroplansarbetet.