I statsrådets förordning föreskrivs om
- begränsning av kommunens skyldighet att ordna småbarnspedagogik
- begränsning av skyldigheten att ordna grundläggande utbildning
- begränsning av undervisningsskyldigheten för Europeiska skolan i Helsingfors
- begränsning av skyldigheten att ordna gymnasieutbildning
- begränsning av skyldigheten att ordna yrkesutbildning
- begränsning av skyldigheten att ordna yrkeshögskoleutbildning
- begränsning av skyldigheten att ordna universitetsutbildning
- begränsning av ordnandet av utbildning inom fritt bildningsarbete
- begränsning av ordnandet av grundläggande konstundervisning.
I tillämpningsförordningen föreskrivs om följande begränsningar i småbarnspedagogiken och utbildningen som hör till Utbildningsstyrelsens verksamhetsområde.
Enligt statsrådets förordning kan kommunen avstå från skyldigheten att ordna småbarnspedagogik om barnets föräldrar eller övriga vårdnadshavare kan ordna barnets vård på annat sätt.
En anordnare av grundläggande utbildning har inte skyldighet att ordna sådan undervisning eller övrig verksamhet som avses i lagen om grundläggande utbildning i form av närundervisning eller på en annan plats för undervisning. Skyldigheten att ordna närundervisning gäller ändå barn i förskoleundervisning, elever i årskurserna 1–3 i den grundläggande utbildningen, elever som har beslut om särskilt stöd och elever som omfattas av förlängd läroplikt samt elever som deltar i förberedande undervisning som ordnas för invandrare före den grundläggande utbildningen, ifall kommunen har ordnat förberedande undervisning.
I fråga om undervisningen för de elever som inte deltar i närundervisning är det möjligt att avvika från timfördelningen och undervisningens mängd i den mån det är nödvändigt.
Utbildningsanordnaren har skyldighet att ordna stöd för lärandet, tjänster och förmåner som hör till den avgiftsfria utbildningen samt elevvård i den omfattning och på de sätt som det är möjligt med tanke på omständigheterna.
Europeiska skolan i Helsingfors har i enlighet med förordningen inte skyldighet att ordna undervisning eller övrig verksamhet i form av närundervisning i skolan. Skolan kan avvika från undervisningens omfattning i fråga om det som föreskrivs om undervisningens innehåll, läroplanen och läsårsplanen i lagstiftningen som berör skolan. Europeiska skolan har skyldighet att ordna elevvård och intensifierat stöd endast i den omfattning det är möjligt att genomföra dessa.
Inom gymnasieutbildningen har man inte skyldighet att ordna sådan undervisning och handledning i studierna som avses i 25 § i lagen om gymnasieutbildning i form av undervisning och handledning som ges vid läroanstalterna. Anordnarna av yrkesutbildning har i enlighet med förordningen skyldighet att ordna undervisning och utbildning endast till den del det är möjligt i andra lärmiljöer än vid läroanstalterna. Förordningen innefattar begränsningar som berör gymnasieutbildningens mängd och begränsningar som berör särskilt stöd och krävande särskilt stöd samt assistenttjänster och särskilda hjälpmedel inom yrkesutbildningen.
Om det för en huvudman för en läroanstalt som avses i lagen om fritt bildningsarbete eller en utbildningsanordnare som avses i lagen om grundläggande konstundervisning inte är möjligt att ordna utbildning på något annat sätt än i form av närundervisning, behöver läroanstaltens huvudman eller utbildningsanordnaren inte ordna utbildning.
I tillämpningsförordningen och i tillhörande motiverings-PM finns närmare beskrivningar om begränsningarnas innehåll.
Vad ändrar den 14 april?
Statsrådet har den 6 april 2020 utfärdat en ny tillämpningsförordning (191/2020) med vilka begränsningarna förlängs fram till den 13 maj 2020. En innehållsmässig förändring i relation till den tidigare förordningen är att även förberedande undervisning för invandrare före den grundläggande utbildningen i enlighet med den nya tillämpningsförordningen ska ordnas som närundervisning från och med den 14 april 2020, om utbildningsanordnaren har ordnat förberedande undervisning.
Enligt den nya förordningen behöver utbildningsanordnaren inte ordna förskoleundervisning för de barn som vårdnadshavarna har valt att ska stanna hemma.
I den nya tillämpningsförordningen har man därtill preciserat tillämpningen av begränsningarna som berör undervisning och verksamhet som ordnas i annan form än som närundervisning genom att ange att avvikelser från timfördelningen och minskningar i undervisningens omfattning i den grundläggande utbildningen för läropliktiga är möjliga endast i den utsträckning det är nödvändigt.
I enlighet med förordningen har utbildningsanordnaren också skyldighet att för de elever som inte är berättigade till närundervisning ordna stöd för lärandet, skolmåltid, assistent- och tolkningstjänster samt övriga tjänster och förmåner och elevvårdstjänster i den omfattning och på det sätt det är möjligt att genomföra dessa med beaktande av omständigheterna. Att övergå till distansundervisning i undervisningen av läropliktiga barn och unga förutsätter enligt förordningen inget beslut om särskilda undervisningsarrangemang som avses i 18 § i lagen om grundläggande utbildning.
I den nya förordningen preciseras också begränsningarna som gäller särskilt stöd, krävande särskilt stöd, assistenttjänster och särskilda hjälpmedel inom yrkesutbildningen. Utbildningsanordnaren har skyldighet att ordna särskilt stöd och krävande särskilt stöd samt assistenttjänster och särskilda hjälpmedel som studierna förutsätter endast i den omfattning och på de sätt det är möjligt att genomföra dessa med tanke på omständigheterna.