Vi kan lära oss av varandra i Norden – tillsammans är vi starka
Nina Eskola

Norden har kommit närmare alla. Lyckligtvis inte enbart på grund av ett gemensamt hot, med ett nära samarbete inom säkerhet och försvar som följd. Skolor och daghem har nämligen också mycket gemensamt och utbytet av information har varit till konkret nytta för många. Till exempel har man inom många projekt som är gemensamma för flera skolor valt naturen som tema. I synnerhet Östersjön har varit ett naturligt tema att förenas kring. Inom projekten har eleverna studerat och undersökt allt som påverkas av vatten: hav, sjöar och dricksvatten. Temat studeras ur många olika synvinklar, till exempel med tanke på miljöskydd samt inom många olika läroämnen såsom biologi, fysik, geografi, konst och språk. Även de baltiska länderna deltar aktivt i dessa projekt.
Våra gemensamma frågor är även ofta globala, men det känns naturligt att diskutera dem med nordiska kollegor. Som ett aktuellt tema skulle jag vilja lyfta fram den tid som barn och unga tillbringar på datorer och telefoner, och i synnerhet användningen av telefoner i skolorna. Kulturernas likhet gör att vi kan använda liknande tillvägagångssätt och lära oss av varandra.
Samarbetet i Norden föds inte av sig själv, utan möjligheter att mötas behövs
Finland är ordförandeland för Nordiska ministerrådet 2025. I Finlands och Ålands program för ordförandeskapet Yhtenäinen ja Vahva Pohjola (Ett enat och starkt Norden) framhävs även betydelsen av medie- och demokratifostran. Under en tid som präglas av hybridpåverkan och snabba teknologiska förändringar bör barn och unga erbjudas demokratifostran och undervisning i medieläskunnighet.
Hösten 2025 arrangeras en nordisk konferens om demokrati och medieläskunnighet, där även Europarådets temaår Year of Digital Citizenship Education 2025 uppmärksammas. Konferensen arrangeras förutom av undervisnings- och kulturministeriet även av Utbildningsstyrelsen, Nationella audiovisuella institutet KAVI och Nordisk kulturkontakt. Det är fint att intersektionellt samarbete beaktas vid konferensen. För innehållet svarar undervisningssektorn tillsammans med medie- och kultursektorn.
Nordplus Horisontal-programmet finansierar även projekt där man just genom samarbete mellan sektorer skapar förnyelse inom utbildningen och gör det möjligt att våga testa nya lösningar. Nordplus uppmuntrar till att lämna klassrummet och lära sig tillsammans med till exempel arbetslivet och organisationer.
Närheten mellan våra länder uppstår inte av sig själv, vi behöver alltså möten. Ordförandeskapet betonar därför mobilitet och vikten av språkkunskaper. Mobilitet och nordiska språk främjas i Nordplus utbildningsprogram samt i flera aktörers viktiga verksamhet. Dessa aktörer med gemensamma mål är bland andra Pohjola-Norden rf, Nordjobb, Svenska nu, Språkambassadörerna rf, Nordisk kulturkontakt, Hanaholmens kulturcentrum och nordiska fonder. Samarbetet mellan dem är öppet och okomplicerat, precis som det nordiska samarbetet när det är som bäst.
Under våren arrangerar undervisnings- och kulturministeriet tillsammans med Hanaholmens kulturcentrum ett nordiskt språkseminarium med temat hur digitaliseringen kan stärka nordiska språk och förståelsen för dem. Seminariet kommer att bjuda på nya idéer inom området. Under seminariet presenteras bland annat den nya nordiska språkstrategin, som konkret behandlar digitaliseringens inverkan på de nordiska språken.
Visionen för det nordiska samarbetet är att Norden ska vara världens mest hållbara och integrerade region år 2030. Vision 2030 innefattar tre strategiska prioriteringar: ett grönt Norden, ett konkurrenskraftigt Norden och ett socialt hållbart Norden.
Välkommen att delta i evenemangen år 2025 och i det nordiska samarbetet!