Bildningssamhället har fått i uppgift att styra om kursen för utvecklingen och dessutom med snabb tidtabell. I vår moderna västerländska kultur pågår redan en förnyelse som ifrågasätter den nuvarande materialistiska människosynen och människans förhållande till verkligheten. Den ekosociala eller planetära bildningsuppfattningen anger riktningen för förnyelsen. Lärandet å sin sida är en kraft som bygger en hållbar framtid och skapar förändringsförmåga i samhället.
Våra ökade kunskaper och insikter borde förnya de medel som vi använder för att sträva efter välfärd. Bildning som förnyar kulturen anpassar människans verksamhet till de planetära gränserna och förankrar livet till ett mer hållbart fundament. En medborgare som tar del av bildning börjar i allt högre grad förverkliga sin mänsklighet med beaktande av både de sociala och ekologiska förhållandena.
En hållbar framtid uppstår i nätverk för lärande som tar stöd av förtroende. Individerna lär sig att klättra över sina egna fördomar och vidga sitt sätt att vara i världen. Byggandet av en god framtid öppnar sig som en möjlighet att mötas i konstruktiv anda och tillsammans skapa en ny framgångsberättelse. Rollen som problemlösare ger kraft när man tampas med de ibland svåra känslor som klimatförändringen skapar.
På den här sidan tittar vi på utmaningarna för den transformativa bildningen och det transformativa lärandet genom tre megatrender för hållbar utveckling. Trenderna är följande:
- Vår ohållbara livsstil förnyas
- Verksamhet i nätverk utmanar hierarkierna
- Ekonomin blir en förändringskraft för en hållbar framtid